A közösségi médiában való megjelenés ma már szerves részét képzi a vállalatok marketingstratégiájának. Sok esetben viszont azt látni, hogy a kisebb vállalkozások olyan hibákat követnek el a különböző felületeken, amellyel többet ártanak a vállalkozásuk számára, mint amennyi előnyük származhatna ezeknek a platformoknak a használatából.

A közösségi médiában jelen lenni ugyanis elsőre egyszerűnek tűnhet, de valójában egyáltalán nem az. Rengeteg időt és munkát kell beleölni ahhoz, hogy megfelelően tudjon működni, ehhez pedig mindenképpen szükség van egy alaposan átgondolt stratégiára, amely mentén kezelheted a különböző felületeket. A mostani cikkemben azokat a gyakori és alapvető hibákat szeretném bemutatni, amelyeket sok vállalkozás elkövet a közösségi média felületeinek kezelésekor, pedig egy kis odafigyeléssel könnyedén elkerülhetőek lennének. 


Szükség van-e egyáltalán a közösségi médiára?

Az első és legfontosabb kérdés, ami egy vállalat életében felmerülhet marketing szempontból, hogy szüksége van-e egyáltalán a közösségi médiában való megjelenésre. Erre a válaszom az, hogy IGEN! A közösségi média ugyanis ma már nem pusztán közösségi média, hanem egy marketingkommunikációs csatorna, amelynek segítségével könnyen elérheted a vállalkozásod szempontjából fontos felhasználókat. 

Itt egy kis adat arról, hogy hazánkban miként alakult a felhasználók száma 2020 áprilisában a legnagyobb közösségi média felületeken, a napoleoncat.com adatai szerint:


social-media-felhasznalok-2020.png

Amint láthatod, itthon is rengetegen használják a különböző platformokat és még nem is beszéltünk az olyan felületekről, mint a TikTok, a Pinterest, a Twitter vagy a Youtube. Ha nem vagy jelen a márkáddal ezeken a felületeken, akkor ezt a rengeteg felhasználót sem tudod megszólítani. 

Nem könnyű azonban jól csinálni és összehangolni ezeket a csatornákat, és az sem mindegy, hogy melyiket használod, úgyhogy most menjünk végig azokon a hibákon, amiket semmiképpen se kövess el, ha nem akarsz ártani a vállalkozásodnak.

7 hiba, amit elkövethetsz a közösségi médiában

1. Az összes felületen jelen vagy!

Az első és legnagyobb hiba, ha azt gondolod, hogy csak úgy érhetsz el jó eredményeket, ha az összes létező felületen megjelensz. Ez egyáltalán nem így van! Mint már mondtam nem egyszerű feladat jól kezelni ezeket az oldalakat, pláne nem olyankor, ha többet menedzselsz egyszerre. Ez rengeteg idődet el fogja venni, de az is könnyen elképzelhető, hogy a napi teendőid mellett egyáltalán nem marad energiád arra, hogy ezekkel a platformokkal foglalkozz, és így nem fogod tudni értékes tartalmakkal sem megtölteni őket. Próbáld megtalálni azokat a felületek, amelyek a legjobbak a vállalkozásod számára és csak arra az egy-két platformra koncentrálj! Inkább legyen egy jól felépített fiókod, mint öt rossz!

 

2. Nem azt a platformot használod, amelyikre szükséged van!

Másik súlyos hiba lehet az is, hogy rosszul választod meg azokat a platformokat, amelyek hasznosak lehetnek a számodra. Ahhoz, hogy tudd, melyik platformra van szükséged, pontosan tisztában kell lenned a célcsoportoddal. A különböző social media felületek közönségének az összetétele ugyanis demográfiai szempontból nagyon eltérőek. 

Általános trendnek számít, hogy az újonnan megjelenő alkalmazásokat inkább a fiatalok használják és csak az idő múlásával kezdi az idősebb korosztály is felfedezni őket. Ezért ha a célcsoportod a 40-55 éves korosztály, akkor nem ajánlatos a TikTok-ot vagy a Snapchatet használnod, hiszen ezeket az alkalmazásokat a 18-25 éves korosztály használja leginkább. 

Érdemes azt is szem előtt tartani a felületek kiválasztásakor, hogy ami külföldön divat és aktuális, az a hazai piacon nem biztos, hogy ugyanúgy működik. Ott van például a Pinterest, ami az Egyesült Államokban sokkal nagyobb trendnek számít, mint itthon, annak ellenére, hogy nagyon sok hazai felhasználója van. A tengerentúlon mégis nagyobb szerepet kap a vállalkozások és így a hirdetők körében is. 

A legfontosabb tehát a megfelelő platform kiválasztásakor, hogy tisztában legyél a célcsoportod demográfiai összetételével és vizsgáld meg alaposan a különböző közösségi felületeket is, hogy melyik csatornán vannak jelen és hol érheted el őket a legjobban. 


3. Egyformán kezeled a különböző csatornákat!

Ha sikerült leredukálnod a csatornák mennyiségét és azt is eldöntötted, hogy melyik illik legjobban a vállalalati célkitűzéseidhez, akkor már csak azt a hibát nem szabad elkövetned, hogy egyformán kezeled ezeket a felületeket. Mindegyik platformnak megvan ugyanis a maga sajátossága és az, hogy milyen tartalmak kapnak rajta nagyobb hangsúlyt. 

A legátfogóbb és leginkább elterjedt közösségi média felület a Facebook. Ez az a platform, ahol a legtöbb és legváltozatosabb tartalmakat tudod megjeleníteni. Oszthatsz meg képeket, videókat, hosszabb szöveges tartalmakat vagy bármi mást. Ezzel szemben az Instagram és a TikTok például teljesen más elven működik. Az Instagram is folyamatosan új funkciókkal bővűl, mint az IG-TV, vagy a Story, de ez a platform a jó minőségű képes tartalmakért lett eredetileg létrehozva, míg a TikTok a rövidebb videós tartalmakért felelős inkább.

Mindegyik platform megegyezik azonban abban, hogy a hangsúly a minőségen van. Ennek érdekében csak olyan anyagokat posztolj, amik tényleg kreatívak, illeszkednek a felülethez és a vállalkozásodhoz is. Próbálj meg kitűnni tartalmaiddal a tömegből, hogy a felhasználók meg tudjanak különböztetni téged a többi piaci szereplőtől. Ennek érdekében ajánlott, hogy megtervezd az arculatát a közösségi médiás megjelenésednek is. Legyenek egységesek a posztjaid, figyelj a kommunikációra, a betűtípusra a kreatívokon, a színekre, vagyis azokra a dolgokra, amelyekkel egy egységesebb képet tudsz mutatni vállalatodról a felhasználóknak.


4. Nem töltöd ki rendesen az adatlapodat!

Ha jelen vagy a közösségi médiában, akkor nagyon fontos az, hogy precízen legyen kitöltve az adatlapod. Ez első hallásra természetesnek tűnhet, de nagyon sokszor találkozni olyan üzleti profilokkal, amelyek csak részben vannak kitöltve. Annál pedig nincsen rosszabb, amikor a felhasználó egy félkész oldallal találkozik. 

A közösségi média felületek BIO része lesz a vállalkozásod CV-je és nagyon fontos, hogy megfelelő időt szánj arra, hogy a rendelkezésedre álló lehetőségeket alaposan és precízen kihasználd. Mindenképpen figyelj arra, hogy legyen egy jó profilképed, amiről beazonosítható lesz a márkád, legyen feltüntetve a honlapod, ahová terelheted a felhasználókat. Ha van lehetőséged, add meg az elérhetőségeidet, a nyitvatartási időt és állítsd be azt is, hogy a felhasználók értékelni tudják a vállalkozásodat. 

Szánj tehát elegendő időt a profilod kialakítására és tölts ki mindent, amire lehetőséged van a különböző felületeken, mert így a felhasználók gyorsabban juthatnak információhoz a vállalkozásoddal kapcsolatban. 


5. Össze-vissza posztolsz!

A közösségi médiában gyakran elkövetik a vállalatok azt a hibát, hogy nem egy előre megtervezett stratégia mentén tesznek közzé bejegyzéseket, hanem össze-vissza posztolnak, amikor éppen eszükbe jut. Sokszor látni azt, hogy hetekig nem raknak ki semmilyen tartalmat, majd aztán egy nap alatt kikerül öt bejegyzés a falukra, hogy kompenzálják a lemaradást. Ennek semmi értelme! 

Ha jól akarod csinálni a közösségi médiás megjelenésedet, akkor szükséged lesz egy haditervre, amely mentén előre megtervezheted, hogy mikor milyen posztokat teszel ki. A bejegyzések megtervezéséhez és startégiád megfelelő kialakításához a legnagyobb segítséged egy tartalomnaptár lesz, amit elkészíthetsz saját magadnak, vagy akár a miénket is használhatod. 

A posztok tervezésekor mindenképpen figyelj arra, hogy a hangsúly nem a mennyiségen, hanem a rendszerességen van. Bőven elég, ha felületenként napi egy bejegyzést teszel közzé, de ha több felületet kezelsz, akkor akár váltogathatod is őket: egyik nap a Facebookra másik nap pedig az Instagramra töltesz fel tartalmat. Természetesen lehet átfedés a kettő között, de törekedj arra, hogy ne egyformán kezeld a különböző platformokat. 


6. Nem kommunikálsz a követőiddel!

A közösségi média azért is fontos, mert nagyon sok felhasználó ezeken a felületeken lép kapcsolatba a vállalkozásokkal. Kommentelnek, kérdéseket tesznek fel, üzeneteket küldenek, amelyekben érdeklődnek a termékeid, szolgáltatásaid iránt és bizony a pozitív és negatív tapasztalataikat és megosztják a többi felhasználóval. Éppen ezért elengedhetetlen, hogy napi szinten kapcsolatban maradj a követőiddel. Válaszolj nekik a kérdéseikre, üzeneteikre és működj úgy mint egy ügyfélszolgálat. A követőid ezért hálásak lesznek. Viszont ha nem maradsz velük kapcsolatban, akkor egy negatív kép fog kialakulni bennük a márkádról és nagyon gyorsan elpártolhatnak mellőled. 


7. Nem hirdetsz!

Hiába menedzseled jól a közösségi média felületeidet, egy idő után te is rá fogsz jönni, hogy bizony fizetett hirdetések nélkül nehéz jó eredményeket elérni. Sokan azt gondolják, hogy ez a fajta jelenlét “ingyen marketing”. Ez részben igaz is, de ha elkezdesz hirdetni akkor fogod igazán észrevenni azt, hogy mennyire király a közösségi média marketing szempontból. 

Jól beállított közönségekkel és megtervezett hirdetésekkel ugyanis felgyorsíthatod az eseményeket és hamarabb tudsz nagyobb követőbázist kialakítani az oldaladon. Emellett új felhasználókat érhetsz el és szólíthatsz meg, ami által növelheted az értékesítést és az elköteleződést termékeid, vagy szolgáltatásaid iránt.


Nagyon fontos tehát, hogy ne egy ingyenes marketingeszközként tekints a közösségi médiára, hanem egy lehetőségként, amivel már kis ráfordítással is nagyon jó eredményeket érhetsz el, ha megfelelően használod a fizetett hirdetéseket.

Amint láthatod a közösségi média marketing nem olyan egyszerű, mint amilyennek elsőre tűnik. Sok-sok idő és befektetett munka kell hozzá, de ami a legfontosabb, hogy legyen stratégiád. A technológia fejlődésével azonban nem csak új platformok fognak megjelenni, hanem a régi felületek is folyamatosan új funkciókkal bővülnek. Ebből kifolyólag neked is naprakésznek kell lenned az aktuális trendekkel kapcsolatban és a különböző platformokhoz különböző stratégiát kell alkalmaznod, olyat, ami összeegyeztethető a vállalkozásod profiljával. Sok sikert!