A közösségi médiában jelen lenni ma már nem előny, hanem egészen egyszerűen kötelező a valamit magára adó vállalkozások számára. A legtöbb cég a Facebookon már meg is megtalálható, de itthon még mindig sokan hanyagolják el a másik népszerű felületet, az Instagramot. Pedig ez a platform is rengeteg lehetőséget rejt magában és egyszerűen lehet hirdetni is a felületen. Ennek azonban csak úgy van értelme, ha egy profin felépített instagram profillal találkoznak a felhasználók. 

Ebben a blogbejegyzésben most azoknak a vállalkozásoknak szeretnék bemutatni néhány tippet, akik még csak most tervezik az Instagram profiljuk létrehozását, illetve olyanoknak is, amelyek a megjelenésüket szeretnék felturbózni.


Miért érdemes vállalkozásként is jelen lenned az Instagramon?

Az Instagram világszerte már napi 500 millió aktív felhasználóval bír és több mint 25 millió vállalkozás használja üzleti célokra ezt a közösségi média felületet.

Nem csupán egy közösségi platform, hanem sokkal több annál. A felület segítségével közelebb hozhatod célcsoportodat a vállalkozásodhoz, betekintést nyújthatsz a kulisszák mögé és megmutathatod hogyan működik a vállalatod belülről, ezáltal pedig személyesebbé, szerethetőbbé teheted azt a célcsoportod számára. A fogyasztóiddal történő kapcsolattartás mellett ráadásul komoly marketingcélokat is szolgál, hiszen nagyban segíti a márkaépítést, és az értékesítést is támogathatod a felületen történő hirdetések segítségével.

A leírtak alapján joggal merülhet fel benned is a kérdés, hogy: “Én miért nem használom ki ezt a lehetőséget?”. Erre sajnos nem tudok válaszolni, de abban tudok segíteni neked, hogy hogyan hozz létre egy profi üzleti Instagram profilt! 


Ezekre a beállításokra figyelj oda, ha profi Instagram profilt szeretnél!

Miután letöltötted a telefonos áruházból az alkalmazást és a regisztrációs procedúrán is túlestél, nincs más dolgod, mint kialakítani a vállalkozásod profilját a felületen. Ez elsőre egyszerűnek tűnhet, de ha tényleg jól akarod csinálni, akkor van néhány dolog, amelyekre érdemes odafigyelned és időt nem sajnálva, precízen végigmenned a következő pontokon. Ne feledd, az ördög a részletekben rejlik!


1. Felhasználónév kiválasztása

Felhasználónévnek célszerű egy olyan nevet választani, amivel könnyen beazonosítható a márkád, a vállalkozásod. A legkézenfekvőbb választás a vállalatod neve lehet, de mindenképpen olyat válassz, ami releváns az üzleti céljaid eléréséhez. Az Instagramon a felhasználók a keresőben tudnak majd megtalálni téged és ez az egyetlen dolog, ami a keresésekben megjelenik a profilodról. A felhasználónév kialakításában használhatsz pontot (.) vagy alsóvonást (_) arra az esetre, ha szeretnéd elválasztani a szavakat egymástól, de a kereső ezeket a karaktereket nem preferálja, így a legjobb ha ezeket kerülöd.


2. Profilkép kiválasztása

Mivel az Instagramon a képek és videók dominálnak, így a profilképed kiválasztásakor is ügyelj arra, hogy jó minőségű képet válassz és a felhasználónevedhez hasonlóan erről is könnyen be tudjanak azonosítani a felhasználók. Ebben az esetben is célszerű lehet, ha a vállalkozásod logóját vagy emblémáját használod. Ha nem csak az Instán, hanem más közösségi felületen is jelen vagy, akkor érdemes összehangolni, egységesíteni és mindenhol ugyanazt a profilképet alkalmazni a könnyebb beazonosíthatóság érdekében. 


3. Legyen nyilvános a profilod

Az Instagram felületén minden felhasználónak lehetősége van beállítani, hogy a profilja nyilvános legyen a követők számára és mindenki lássa az általa megosztott tartalmakat, vagy privát legyen, és így csak azok a felhasználók követhessék, akik számára engedélyezte a “követési kéréseket”. Mivel jelen esetben nem magáncélra szeretnéd használni az alkalmazást, hanem üzleti célokra, így mindenféleképpen javasolt, hogy a profilod nyilvános legyen.

instagram-nyilvanos-profil.jpg

 

4. Válts üzleti fiókra

Mivel üzleti célokra fogod használni a fiókodat, így mindenképpen érdemes átváltanod üzleti fiókra, amit a menüben a beállítások fül alatt pár kattintással könnyedén meg is tehetsz. A professzionális fiókra történő átállás után olyan funkciók válnak elérhetővé számodra, amelyekkel sokkal könnyebben megtervezheted a közösségi marketing stratégiád. Látni fogod például 1 hétre visszamenőleg, hogy hányan nézték meg a profilodat, mikor legaktívabbak célcsoportod tagjai, melyik a legnépszerűbb bejegyzésed és így tovább.

Ezen lehetőségek mellett olyan funkciók is rendelkezésedre állnak majd, mint a kapcsolattartási adatok, amelyek segítségével megadhatod vállalkozásod elérhetőségeit (név, telefonszám, e-mail cím), így a felhasználók közvetlenül a profilodról léphetnek veled kapcsolatba. 

Az üzleti profil másik előnye, hogy lehetőséged lesz beállítani egy kategóriát is, amelybe a vállalkozásod tartozik. Például ha divatcéged van, akkor megadhatod kategóriaként hogy “Ruházat”. Ez a profilodon közvetlenül a felhasználóneved alatt fog megjelenni és a követőid így egyből tudni fogják, hogy mivel foglalkozol. 


uzleti-instagram-fiok.jpg


5. Ellenőriztesd a profilodat

Az Instagram az ellenőrzött profilokat egy kis kék pipával jelöli a felhasználók számára. Minden felhasználónak lehetősége van erre a funkcióra, amelyet a Beállítások >> Fiók >> Ellenőrzés kérése menüpontra kattintva lehet kérvényezni. Itt azonban szükség lesz arra, hogy személyes adatokat is megadj magadról az Instagram számára, hiszen a teljes neved mellett a személyi azonosító okmányodat is kérni fogja. Sokan nem szeretnek megadni ilyen jellegű adatokat magukról, de érdemes lehet elvégezned ezt a műveletet, hiszen ezzel extra bizalmat alakíthatsz ki a követőidnél, valamint az algoritmusok is jobban fogják szeretni az üzleti profilodat, így  jobb eredményeket tudsz elérni a megjelenések szempontjából. 

 

6. Töltsd ki a Bio-t

A BIO kitöltése talán az egyik legfontosabb rész a beállítások során, így erre mindenképpen szánj megfelelő időt és alaposan gondold át, hogy mivel töltöd fel. Ebben a részben ugyanis lehetőséged van arra, hogy mindössze 150 karakterben bemutasd a vállalkozásodat. Ez a rész lesz a vállalatod CV-je és nagyon fontos, hogy megfelelően legyen kitöltve.

Az Instagramon belül a BIO az egyetlen rész, ahová kattintható linket helyezhetsz el és ezt később bármikor változtathatod is, így akár az aktuális bejegyzéseidhez is igazíthatod a későbbiekben a linkeket. Ha linkelsz, akkor mindenképpen használj UTM paraméterezőt, hogy később mérni tudd az eredményeket is, és használj linkrövidítőt (például bitly) hogy jól nézzenek ki az adatlapodon.

Az Instagram Bio részében leírásnak nyugodtan használhatod a vállalatod szlogenjét, de írhatsz felsorolásokat is, ha több mindennel foglalkozol. Ezeket a felsorolásokat akár releváns hangulatjelekkel is feldobhatod, amik nagyon jól mutatnak majd a profilodon.

A leírás után pedig akár saját hashtagjeidet is feltüntetheted, amelyek egyediek és szorosan kapcsolódnak a vállalkozásodhoz. 


instagram-bio.jpg


Tuti tippek a tartalomgyártáshoz

Miután elvégezted a profilodon az alapbeállításokat nincsen más dolgod, mint megkezdeni a MINŐSÉGI tartalomgyártást. A minőségi szót itt nem véletlenül emeltem ki, hiszen az Instagram a képekről és a videókról szól elsősorban. Fontos, hogy kizárólag jó minőségű fotókat osszunk meg, hiszen ezek alapján fogják megítélni a munkádat és a vállalkozásodat. Össze is gyűjtöttem pár tippet és hasznos tanácsot annak érdekében, hogy sikerrel vedd ezt az akadályt is.


1. Tartalomnaptár 

Ahhoz, hogy megfelelő tartalmakat, megfelelő időben tudj posztolni érdemes segítségül hívnod egy úgynevezett Social calendart, vagyis tartalomnaptárat. Ennek segítségével alaposan hetekkel, vagy akár hónapokkal előre eltervezheted, hogy mikor milyen tartalmat fogsz megosztani az Instán. Ez elsőre furcsának és bonyolultnak tűnhet, de hidd el, hogy hosszú távon ez a naptár lesz a legjobb barátod, mert a sok elfoglaltság mellett nem biztos, hogy mindig lesz időd foglalkozni a profiloddal. Ebben az esetben nagyon jól fognak jönni, hogy vannak előre megírt posztjaid és képeid, amiket aztán percek alatt feltölthetsz és megoszthatsz a követőiddel. Készítettünk egy ilyen sablont mi is, amelyekkel nem csak az instát, hanem az összes közösségi médiás megjelenésedet megtervezheted, innen le is tudod tölteni. Ha inkább sajáttal dolgoznál, akkor persze te is összedobhatsz egyet, a lényeg, hogy legyen egy naptárad és használd is!

Tipp: Ha már rászántad magad arra, hogy felépítesz egy profi Insta fiókot, akkor érdemes legalább 2-3 poszttal kalkulálnod hetente.

A posztok időzítéséhez mi a Latert használjuk, egy fiókig és havi 30 posztig ingyenesen használható, és még a "linkin.bio" funkciót is tartalmazza. A linkin.bio-val tulajdonképpen egy kattintható Insta feedet tudsz létrehozni, amivel átvezetheted a felhasználókat a weboldaladra különböző tartalmak, termékek stb. mentén.


2. Törekedj az egységességre

Mivel az Instagram elsősorban a vizuális látványvilág miatt hódít, ezért nagyon fontos, hogy csak jó minőségű fényképeket és videókat tölts fel. A tartalmak színesítéséhez rengeteg filtert kínál fel neked az Instagram, amiket bátran használhatsz is. A feltöltéseknél azonban ügyelj arra, hogy amikor már több posztod lesz fent, azok egységes arculatot és hangulatot közvetítsenek a követőid felé. Ilyenkor jó, ha megpróbálod a legtöbb posztodhoz ugyanazt a filtert használni. A lényeg, hogy legyél KREATÍV és akkor imádni fogják a képeidet. 

instagram-fiok-egysegesseg.jpg

 

Joggal merülhet fel benned a kérdés, hogy “jó-jó, de milyen posztokat rakjak ki?”. Nos ezt nehéz meghatározni, hiszen minden vállalkozás más és más. Nyugodtan tedd személyesebbé a posztokat és mutasd be vállalkozásod működését belülről. Hogyan telik egy-egy napotok a munkahelyen, bemutathatod egyenként a munkatársaidat, de részletes bemutatást adhatsz egy-egy termékről vagy szolgáltatásról is. Lényeg, hogy töltsd meg posztjaidat élettel és mesélj el velük egy történetet. 


3. Jelölj meg helyszíneket a posztjaidban

A posztoknál lehetőség van arra is, hogy helyszíneket jelölj meg. Mindenképpen érdemes ezt a funkciót is kihasználni, hiszen az applikáción belül arra is van lehetőség, hogy a felhasználók helyekre, helyszínekre keressenek rá, így jó eséllyel ott is meg tudsz majd jelenni a tartalmaiddal. Emellett érdemes megjelölni a saját vállalkozásod helyét, címét is.

 

4. Törekedj a kétirányú kommunikációra

Ne felejstd el, hogy ez a platform legfőképp arra szolgál, hogy közelebb kerülj a célcsoportodhoz a vállalkozásod "emberi" arcának megmutatásával. Törekedj arra, hogy a kommunikáció kétirányú legyen: bátran tegyél fel kérdéseket, ösztönözd a felhasználókat hozzászólásokra és használj call to actionöket is. Ezekkel mind növelni tudod az eredményeidet és a megjelenéseket. 

A bejegyzések szövegezésénél régebben divat volt, hogy csak rövid egy-két mondatos posztokat tettek ki a felhasználók, de az üzleti világban nyugodtan kihasználhatod a karakterek számát arra, hogy rövid, de részletesebb tartalmakat, történeteket mesélj el a követőidnek. 

Próbáld meg tagolni a bekezdéseket, hogy könnyebben olvashatóak legyenek a tartalmaid. Bátran használj ezekhez akár hangulatjeleket, amelyekből számtalan áll rendelkezésedre az applikáció jóvoltából. Ezeket a hangulatjeleket szeretik a felhasználók és a tartalmaidat is feldobhatod velük. 

 

5. #Hashtagek - csak csínján

A bejegyzéseid szövegezésének a végén  bátran használj keresőcímkéket, vagyis hashtageket. A hashtegek használatának számáról megoszlanak a vélemények, de általában azt szokták ajánlani, hogy 5-7 darab releváns címkét használj a posztjaid alatt. A relevancia a keresőcímkék esetében is nagyon fontos, így jó ha a saját vállalkozásodnak is van egyedi hashtage, amivel kitűnhetsz a tömegből. Ilyen egyedi keresőcímke lehet a márkád, vállalkozásod neve vagy bármi más, ami szorosan kapcsolódik az üzleti tevékenységedhez. Ezeket használd bátran és tedd ki akár az összes posztodban.

 

6. Instagram Stories és Highlights

Az Instagram alapfunkciói mellett nagyon népszerűnek számít a "Stories" vagyis a történetek. Ennek a funkciónak a segítségével képek vagy pár másodperces videók formájában történeteket mesélhetsz el a követőidnek, amelyek 24 órán keresztül lesznek láthatóak a számukra. Egy bizonyos követőtábor után pedig akár linkeket is elhelyezhetsz mögé és közvetlenül a vállakozásod weboldalára terelheted őket. 

A történeteknél lehetőséged van arra is, hogy elmentsd és kategorizáld, rendezd őket a Highlights, vagyis az Összefoglaló palettán. Ezek a paletták a BIO alatt fognak megjelenni a profilodon kis karikák formájában, amelyek így később is visszanézhetővé válnak. A kategóriákhoz ráadásul egyedi borítóképeket is választhatsz, amelyekkel még színesebbé varázsolhatod a profilodat. 

instagram-highlights.jpg


7. Jelöld meg a termékeidet a képeken - Instagram Shopping! (Csak webshopok esetében)

Amennyiben webshopot üzemeltetsz és rendelkezel Facebook oldallal is, ahol már beállítottad a termékkatalógusodat, akkor lehetőséged van arra, hogy a feltöltött posztjaidban megjelöld a saját termékeidet. Így használat közben, élettel megtöltve mutathatod be a termékeidet, a felhasználók pedig egy kattintást követően már azonnal a termék oldalán landolhatnak, begyűjtve az összes hasznos infót

A funkciót az applikációba belépve a Beállítások >> Vállalkozás >> Vásárlás útvonalon tudod bekapcsolni.

 

instagram-shopping.jpg 


Az Instagram is, ahogy legtöbb közösségi média felület folyamatosan változik. A fejlesztők mindig új fejlesztéseken és újabbnál újabb funkciókon dolgoznak, amelyket aztán fokozatosan vezetnek be világszerte. A cikkben a jelenlegi alap funkciókat és beállításokat szerettem volna elsősorban bemutatni nektek. Ha azonban a későbbiekben színesítenéd a fiókodat, akkor érdemes naprakésznek lenned az újítások kapcsán vagy felvenni a kapcsolatot egy profi ügynökséggel, aki ezt megteszi helyetted - mi szívesen segítünk a többi ügyfelünk mellett Neked is :)

Innentől kezdve már csak rajtad áll, hogy mennyire használod ki az Instagramban rejlő lehetőségeket, hajrá!