A tartalommarketing egyre nagyobb szerepet kap a vállalkozások életében, ami a marketingstratégián belül külön tervezést igényel. Ennek a hosszútávú szemléletnek az egyik alappillére az üzleti blog, amely mostanra már elterjedt dolognak számít a vállalatok életében.
Napjainkban olyan mértéket ölt a blogolás, hogy világszerte napi szinten 2-3 millió új blogbejegyzés kerül fel a világhálóra és a reményeim szerint hamarosan a te bejegyzéseiddel is gyarapodni fog ez a szám. A blog ugyanis még mindig egy remek lehetőség számodra, hogy szakmailag pozícionáld magad, bemutasd a vállalati kultúrádat, miközben értéket teremthetsz potenciális ügyfeleid, vásárlóid számára.
A mostani cikkben az üzleti blogok szerepére szeretném felhívni a figyelmet, illetve megmutatom, hogy hogyan vágj bele a blogírásba úgy, hogy valóban profitálj is belőle!
Minden blog tartalommarketing, de nem minden tartalommarketing blog?
Ez a megfogalmazás akár igaz is lehetne, de mégsem az, ugyanis a helyzet nem ennyire egyszerű. A helyes megfogalmazás inkább úgy hangozhat, hogy minden blog tartalom, de nem minden tartalom blog. Mielőtt én is belebonyolódnék, - már sikerült is :) - nézzünk is inkább egy definíciót arra, hogy pontosan mit is takar a tartalommarketing: „A tartalommarketing olyan stratégiai marketing megközelítés, amelynek célja az értékes, releváns és következetes tartalmak létrehozása és terjesztése, egyértelműen meghatározott közönség vonzása és megtartása érdekében”.
Ezzel szemben a blog nem más, mint ennek a stratégiai megközelítésnek az egyik eszköze, amelynek célja az írásos információs tartalom weboldalon történő közzététele. Capisci?
A blogolásnak napjainkban számos formája van. Léteznek személyes blogok, politikai blogok, sport blogok, de ha üzleti céllal szeretnéd használni, akkor nem elég az, hogy elkezdj írni a különböző szakmai témákban, amelyek a vállalkozásod profiljához köthetőek. A munka megkezdése előtt egy alapos tervezésre és összehangolt stratégiára is szükséged lesz, amibe akár a tartalommarketing többi eszközét (pl.: podcast, videós tartalmak, hírlevél, webinar.. ) is bevonhatod.
Annyira már nem is egyszerű, igaz? Ne aggódj, megmutatom mit és hogyan csinálj, hogy aztán te is belevághass a tartalmaid elkészítésébe és publikálásába, amivel fellendítheted a vállalkozásod!
Miért éri meg az üzleti blogírás?
Egy üzleti blog elindítása, mint már említettem, egy hosszútávú befektetés. Ha azonnali eredményekre vágysz, akkor valószínűleg más eszközöket kell bevetned a céljaid eléréséhez. Ha azonban nem csak rövidtávon gondolkozol, akkor mindenképpen megtérül és pont ezért érdemes beépítened a marketingstratégiádba.
Egy jól felépített blognak a vállalatod honlapján ugyanis számos pozitív hatása van. A tartalmak előállítása (amennyiben Te készíted) bár időigényes, de “ingyenes”, építheted vele a márkádat, hatással van a közösségi média megjelenésedre, nagyobb elköteleződést válthatsz ki a terméked, szolgáltatásaid iránt, növelheted az értékesítést és közösséget is építhetsz. Nézzük meg tételesen!
1. Költséghatékony
A jó hírem az, hogy a blogírás alapjáraton nem egy költséges dolog, ha te magad készíted a bejegyzéseket. Vagyis inkább úgy fogalmaznék, hogy pénzben nem költséges, munkaórában viszont annál inkább. Aggodalomra viszont semmi ok, a befektetés hosszútávon megtérül, ráadásul miközben beleásod magad az egyes témába a tartalmak elkészítésekor, sok mindent tanulhatsz és az íráskészséged is fejlődni fog. Így egyre gyorsabban egyre jobb cikkeket fogsz majd írni.
2. Építi a márkád
Az üzleti blogírás egy nagyon jó eszköz arra, hogy építsd a saját márkádat. Blogolással megmutathatod szakértelmedet, tudásodat és bemutathatod a céged által képviselt értékeket is. A cikkek írásával betekintést engedhetsz a vállalatod működésébe, bemutathatod a szakterületeket, amelyekkel a kollégáiddal együtt foglalkoztok.
Mondanom sem kell, hogy ezáltal sokkal nagyobb elköteleződést válthatsz ki az olvasóidból.
Te kitől vásárolnál szívesebben: attól, aki már bizonyította a szakmai rátermettségét és hozzáértését, vagy attól, akinek csak az árlistáját láttad az oldalán?
3. Remek SEO alap
Az online marketing egyik területe a SEO, vagyis a keresőoptimalizálás. Számtalan ügynökség foglalkozik ezzel a területtel, csak úgy, mint a fizetett Google hirdetésekkel. A kettő között az a különbség, hogy a kereső találati listáján az első és az utolsó négy megjelenés (hirdetési intenzitás függvényében) általában fizetett hirdetés, míg a kettő között lévőek az organikus találatok.
Az organikus találatok előnye a fizetett hirdetésekkel szemben, hogy kvázi ingyenes forgalmat biztosítanak a weboldaladra. Természetesen ahhoz, hogy az organikus találatok között az élmezőnybe kerülj és tényleges kattintásokat tudj realizálni, keresőoptimalizálásra lesz szükséged, amihez a blogod remek alapot szolgáltathat hosszútávon.
Ha a blogbejegyzéseid írásakor akár csak az alap keresőoptimalizálási szempontokat figyelembe veszed, akkor már sokat tettél azért, hogy a vállalkozásod számára értékes kulcsszavakra jó helyezéseket érhess el.
Ehhez azonban az szükséges, hogy értékes tartalmakat készíts, amelyek az idő távlatában is megállják a helyüket, így jóval a publikálás után is folyamatosan új olvasókat tudsz szerezni.
4. Látogatóból érdeklődőt: kiváló LEAD generáló eszköz
A blog segítségével látogatóidat könnyedén terelheted tovább az első mikro-elköteleződés felé, amikor is látogatóból LEAD-ekké válnak.
Ehhez nem kell mást tenned mint megkérni őket olvasás közben, hogy adják meg az adataikat valamilyen ingyenes tartalomért cserébe. Ez a tartalom lehet egy letölthető e-book vagy valamilyen más tudásanyag, például egy Social Media Calendar, amivel könnyedén megtervezheted a saját tartalmaidat. :) BTW tényleg hasznos, ha szeretnél tervezett kommunikációt, itt tudod letölteni.
Ha a tartalom elég magas színvonalú, akkor az olvasóid elégedettek lesznek ezzel a cserével, Te pedig innentől kezdve már ingyen kommunikálhatsz velük a hírleveleiden keresztül. (A hírlevelezés alatt természetesen nem folyamatos értékesítést értek, hanem lehetőséget arra, hogy még több értéket közvetíthess a számukra)!
5. Imádni fog a Google
A Google algoritmusai szeretik azokat a weboldalakat, amelyek rendelkeznek bloggal. Így ha felhasználók a keresőben érdeklődnek termékek vagy szolgáltatások iránt, akkor jó eséllyel előrébb jelenhetsz meg, ha van egy jó honlapod, tele menő tartalmakkal. Nem árt azonban figyelned a cikkek minőségére és terjedelmére. A Google találati listáiban ugyanis azok a weboldalak szerepelnek jobban, amelyek releváns és hosszabb tartalmakkal vannak jelen, így mindenképpen érdemes időt szakítanod a cikkeid alapos megírására és figyelned arra, hogy ne három sorban rendezd le az egész témakört. Inkább legyen kevesebb minőségi tartalmad mint több összecsapott!
Hogyan írj jó üzleti blogot?
Ahhoz, hogy a blogod sikeres legyen sok és kitartó munkára lesz szükséged. Éppen ezért már a legelején el kell döntened, hogy te magad szeretnéd-e írni a blogodat, vagy esetleg szakemberek segítségét kéred a felfuttatásához. Jó eséllyel most azért olvasod ezt a cikket, mert saját magad szeretnél belevágni, ehhez pedig szükséges, hogy az alapokkal tisztában legyél.
Az üzleti blog alapvető célja, hogy segítséget nyújtson az adott iparágban előforduló problémák, kérdések megválaszolásában. Egy jó bloghoz tehát elengedhetetlen, hogy ismerd a célcsoportodat.
A felhasználók az internethez fordulnak segítségért, itt tájékozódnak először a problémájukkal kapcsolatban, ami lehet akár egy adott termékről/szolgáltatásról való információ-gyűjtés. Ha te be tudsz kapcsolódni ebbe a folyamatba, és tudsz/hajlandó vagy értéket teremteni a számukra első körben ingyen, akkor biztos lehetsz benne, hogy később egy jó marketingstratégiával a kezedben a vásárlóiddá tudod őket konvertálni.
Ne ijedj meg attól, ha esetleg már több tucat írás jelent meg arról a témakörről, amelyekről te is írni szeretnél. Nyugodtan mutasd be, hogy hogyan és miért csinálod azt, amit csinálsz. Mutasd be a problémakört egy másik szemszögből, egy új “filterrel”.
Biztos vagyok benne, hogy a saját tapasztalataiddal hozzá tudsz tenni valami pluszt, amitől a te cikked érdekesebb lesz, mint másoké. Legyél kreatív és írj részletesebbet, szórakoztatóbbat, színesebbet, olyat, ami könnyebben fogyasztható, vagy világítsd meg a problémát egy másik szemszögből.
Az viszont fontos, hogy csak úgy fogj neki egy népszerű témát feldolgozó blogbejegyzésnek, ha már kitaláltad, hogy a te cikked mitől lesz értékesebb vagy másabb, mint a már meglévőek!
1. Kutass!
Mielőtt belevágsz a témakörök kiválasztásába érdemes lehet egy alapos kutatással kezdened. Mérd föl, hogy milyen tartalmakra lehetnek kíváncsiak a fogyasztók. Mindenképpen olyan témaköröket válassz, amelyek relevánsak a vállalkozásod számára. Képzeld magad a fogyasztóid helyébe és gondold át, hogy ők, akik nem a terület szakértői, miről olvasnának szívesen, mi az, amiben segítheted őket és megkönnyítheted az életüket.
Érdemes lehet körülnézned a versenytársak háza táján is. Vess egy pillantást a honlapjukra vagy a közösségi média felületeikre és nézd meg alaposan, hogy ők milyen témákban írtak, milyen kérdések merültek fel az olvasóikban. Természetesen ne másold le őket, de inspirációkat meríthetsz belőlük.
2. Legyen stílusod!
Mielőtt belekezdenél az első cikked megírásába, érdemes átgondolnod, hogy ki a célcsoportod, milyen felhasználókat szeretnél elérni. Ha ezekkel megvagy és van egy kialakult képed az olvasóidról, akkor sokkal könnyebben fogod tudni megfogalmazni azt is, hogy milyen stílusban láss neki a tartalomgyártásnak. Nem mindegy ugyanis, hogy mennyire vagy személyes, vagy éppen távolságtartó, mennyire vagy laza, vagy komoly.
Ennek meghatározása nyilvánvalóan attól is függ, hogy milyen termékeket, szolgáltatásokat kínálsz ügyfeleidnek. Ha például jogi vagy orvosi területen tevékenykedsz, érdemesebb lehet komolyabb hangvételű tartalommal előrukkolni. Persze itt is lehetsz lazább, szórakoztatóbb, amivel megfoghatod az embereket, de lényeg, hogy maradj hiteles és mindig tartsd észben, hogy a stílusjegyeid alapján fogják megítélni az munkádat.
3. Bátran ossz meg értéket és tudást!
Ha megvan a pontos képed arról, hogy kiknek írsz, kitaláltad a stílusodat is, akkor nincs más hátra, minthogy belevágj a tartalmak elkészítésébe. Valószínűleg ez lesz a legnehezebb feladat, főleg akkor, ha még sosem írtál egyetlen bejegyzést sem. Nem kell tőle megijedned, nem mindenkiben van meg az írói véna, de egy kis gyakorlással és odafigyeléssel ez is tanulható. Ráadásul olyan témákról kell cikket írnod, amiben szakértő vagy. Ez nagyon fontos is, hiszen egyfajta véleményvezérnek kell lenned a tartalmaid írása közben.
Biztosan felmerült már benned az a gondolat, hogy ha minden titkot elárulsz a blogodban, akkor előbb utóbb nem lesz szükség a munkádra, hiszen az olvasók olyan információkat kaphatnak tőled, amelyekkel maguk is képesek lesznek megoldani a problémáikat. Nos, meg kell, hogy nyugtassalak, ez nem így van.
Nyugodtan ossz meg a cikkeidben tippeket, gyakorlati tanácsokat. Ettől a potenciális ügyfeleid még nem fognak rendelkezni azzal a szakértelemmel és tapasztalattal, amivel te már igen. A szaktudást és tapasztalatot soha nem fogja kiváltani néhány blogbejegyzés elolvasása. Ha viszont az írásaiddal professzionális színben tünteted fel magad, akkor nem lesz kérdés számukra, hogy később kihez forduljanak.
4. Kerüld a szakzsargont!
Írás közben törekedj arra, hogy ne csak száraz szakmai anyagot tálalj az olvasóidnak, hiszen nem csak erre kíváncsiak. Mesélj el történeteket, mutass be példákat, legyél szórakoztató is. Cikkeidben próbáld meg kerülni a szakzsargont és a bonyolult szakmai kifejezéseket, vagy ha mindenképpen használnod kell őket, akkor érthető módon magyarázd is el a jelentésüket.
5. Írj hosszabb tartalmakat - Cornerstone Technika
Érdemes figyelned a cikkek írása közben azt is, hogy milyen hosszúságú tartalmakkal állsz elő. A Google algoritmusa valóban szereti azokat a weboldalakat előnyben részesíteni, amelyek rendelkeznek bloggal, de még jobban szereti azokat a blogokat, amelyeknek a tartalmai legalább 2000 szóból állnak. A tartalomgyártás egyik technikája a Cornerstone, vagyis sarokkő technika, amelynek pont az a lényege, hogy hosszú, alapos és minőségi tartalmakat állítasz elő, amelyek legalább a már említett 2000 szóból állnak.
A NeilPatel.com-on jelent meg egy tanulmány arról, hogy pontosan milyen előnyökkel jár, ha a blogcikkek részletesebbek és legalább 2000 szóból épülnek fel.
A HubSpot-nál több mint 6000 cikket vizsgáltak meg a saját blogukon és arra a megállapításra jutottak, hogy a 2000-nél több szóból álló cikkek hozták a legtöbb organikus találatot, közösségi médiás megosztást és linket is.
Forrás: Neilpatel.com
A blogcikkeidben nyugodtan használj linkeket is, amelyekkel más, korábbi cikkeidre terelheted az olvasót. Ha például megemlítesz egy olyan témakört, amelyről korábban már részletesebben beszámoltál, akkor az aktuális cikkedben nem kell róla újra oldalakat írnod, hanem egy egyszerű kattintható link segítségével ráterelheted az olvasót.
Ez nem csak azért jó neked, mert kevesebbet kell írnod, hanem mert rögtön több tartalmadat fogják fogyasztani.
6. Használj képeket, mémeket, videókat!
Fontos, hogy a cikkeid átláthatóak és könnyen fogyaszthatóak legyenek az olvasók számára. Éppen ezért mindenképpen érdemes képekkel, mémekkel, videókkal, ábrákkal illusztrálnod és színesítened a tartalmaidat - így egy kis humort is csempészhetsz a tartalmakba.
7. És a lényeg: írj rendszeresen!
Ha úgy döntesz, hogy belevágsz a blogírásba, akkor nem elég megírni az első tartalmadat aztán hátradőlni és várni az eredményeket. Az üzleti blog készítése egy hosszútávú elköteleződést jelent a vállalkozásod számára és nagyon sok folyamatos munkával jár együtt.
Lesznek felhasználók, akik nem csak egy-egy témakör miatt mennek majd fel az oldaladra, hanem mert szeretik annak a stílusát, és a blogod tartalmát hosszabb távon is figyelemmel szeretnék kísérni, hogy ötleteket, hasznos tanácsokat gyűjtsenek, vagy csak egyszerűen inspirálódjanak. Ezáltal elkötelezett rendszeres olvasóiddá válnak.
Így ha nem állítasz elő rendszeresen újabb tartalmakat, akkor nagy valószínűséggel ezek az olvasók elfognak pártolni tőled.
Azt nehéz meghatározni, hogy milyen gyakorisággal tegyél ki tartalmakat, hiszen iparáganként változóak lehetnek a témakörök és azoknak a mélysége is. Nyilvánvalóan az a legjobb, ha minél több cikket publikálsz, de arra mindig ügyelj, hogy a mennyiség ne menjen a minőség rovására. Publikálj cikkeket hetente, kéthetente, vagy akár havonta. A lényeg, hogy rendszeresen jelentkezz új cikkekkel.
Terjeszd az írásaidat fizetett hirdetésekkel!
Joggal merülhet fel benned a kérdés, hogy: „oké, megírtam a cikkemet, de nem olvassa senki. Hogyan juttasam el az emberekhez?”
Hiába a sok blogírásba fektetett energia, ha az értékes tartalmak nem jutnak el a célközönséghez. Egy jól keresőoptimalizált tartalom esetén is hetekbe vagy akár hónapokba is kerülhet, hogy a találati lista elejére kerülj. Így mindenképp érdemes bevetned a PPC hirdetéseket a cikkeid terjesztésére!
Google Ads, Facebook vagy Instagram hirdetések segítségével ugyanis azonnali eredményeket érhetsz el. Ezekben a hirdetési rendszerekben viszonylag olcsón tudod terjeszteni a tartalmaidat, Facebookon például már 10-30 Ft körüli kattintási árakon tudsz olvasókat szerezni a blogodra - persze megfelelő kampánybeállítások mellett.
Az így megszerzett releváns látogatókat gyűjtheted szegmentált remarketing listákra, akiket tovább tudsz terelni a buying journey (vásárlási útvonal) folyamatában. Létrehozhatsz egy külön remarketing listát azoknak, akik a rendszeres olvasóid és egy-egy csali vagy akár belépőtermék értékesítéssel máris a feliratkozóiddá, ügyfeleiddé konvertáltad őket.
A vállalatod közösségi média felületein is mindenképpen érdemes megosztanod a tartalmaidat, ha pedig még nem rendelkezel üzleti Facebook vagy Instagram oldallal, akkor mindenképpen hozz létre egyet mielőtt elkezdenéd a blogcikkek írását. Az Instagram fiók elkészítéséhez ITT találsz egy kis segítséget.
Mint ahogy a cikk elején említettem, a blogírás a tartalommarketingnek csak egy része, egy eszköze. Ha jól megtervezett stratégiát szeretnél kialakítani a tartalomgyártás területén, akkor mindenképpen érdemes használnod és összehangolnod a többi eszközt is. Ilyen eszközök vagy platformok lehetnek a podcastek, videós tartalmak, hírlevelek, letölthető tudásanyagok.
Érdemes eldöntened és megterveznek azt is, hogy milyen platformokon szeretnél jelen lenni és összehangolni ezeken a csatornákon a kommunikációt.
Ha tényleg úgy döntesz, hogy belevágsz és elindulsz a blogolás göröngyös útján, akkor mindenképpen menj végig a felsorolt pontokon!
Bízom benne, hogy sikerült meggyőzzelek a blogolás fontosságáról és szilárd alapokat szereztél az írásaid elindításához. Sok sikert kívánok a tartalmaid előállításához! Ha pedig elakadnál, akkor fordulj hozzánk bizalommal!