Az útmutató előző részeiben átvettük a rendszer elméleti alapjait, a kampányszintű beállításokat, megmutattam hogyan szerezz a vállalkozásod számára értékes kulcsszavakat és hogyan alakíts ki belőlük megfelelően szegmentált hirdetéscsoportokat. Bemutattam a jó hirdetés alapelveit és az elérhető bővítményeket, amikkel még több információt tudsz átadni a felhasználóknak.
Az eredményes hirdetéseknek azonban van még egy nagyon fontos alappillére: a mérés. Ebben a cikkben a konverziók mérési lehetőségeiről olvashatsz gyakorlatias megközelítésből, és a már jól megszokott beállítási segédlet sem fog elmaradni!
Jó olvasást! :)
Miért fontos a konverziómérés a Google Ads-ben? És egyáltalán, mi is az a konverzió?
Az online marketingben lehetőségeinkhez mérten mindent mérhetővé kell tenni. Különösen igaz ez a Google Ads hirdetésekre. A konverziómérés segítségével tudni fogjuk, hogy mely kulcsszavak, hirdetések, milyen területről, eszközről stb. vezettek a konverzió megszületéséhez. Ez ahhoz nagyon fontos, hogy megalapozottan, adatokra támaszkodva tudjunk döntéseket hozni a kampányainkkal kapcsolatosan, valamint a rendelkezésre álló költségkeretet optimálisan tudjuk felhasználni.
De mi is az a konverzió? Minden számunkra fontos célművelet, ami többek között lehet vásárlás, ajánlatkérés, hírlevél feliratkozás, E-book letöltés stb. Minden olyan megvalósult aktivitás, ami a felhasználó és a vállalkozásunk között jön létre és jelentős szerepet tulajdonítunk neki az értékesítési folyamatban.
Mérés nélkül a rendszerben látott adatok kvázi “hasztalanok”. Látunk természetesen számokat arról, hogy hányan kattintottak a hirdetésünkre, hányszor jelentünk meg, hány százalékos az átkattintási arányunk és mennyit fizetünk átlagosan egy kattintásért. De mindez mit sem ér, ha a legfontosabb dologról - hogy hányan vitték véghez a vásárlást, rendelést, feliratkozást stb. - fogalmunk sincs. Honnan fogjuk tudni, hogy melyik kulcsszavak, hirdetések, célzások működnek hatékonyan, ha végkimenetelt nem látjuk a másik oldalon?!
Mérni tehát kell, a kérdés már csak az, hogy hogyan. Alapvetően két opció közül választhatunk. Használhatjuk a Google Ads saját konverziós címkéjét, vagy az összekapcsolt Google Analytics fiókunkból is importálhatunk konverziókat. Ha nem vagy jártas a Google Analytics rendszerében, akkor talán egyszerűbb, ha a Google Ads kódját használod.
Az Analytics a Google ingyenes analitikai eszköze, amely a weboldalad forgalmát méri, értékes információval szolgálva a látogatóidról sokféle szempontot vizsgálva. Használatához létre kell hoznod egy Analytics fiókot, majd el kell helyezd a mérőkódot a weboldalad összes oldalában. Ha eddig esetleg nem használtad, erősen ajánlott, összetettebb képet kaphatsz az oldalad felhasználóiról, a landing oldalaid teljesítményéről, online kampányaid eredményességéről.
Google Analytics és Google Ads összekapcsolás
Nulladik lépésként, akármelyik opciót is válaszd,érdemes összekapcsolnod a Google Analytics és Google Ads fiókjaidat. Ez akkor is mindenképp elvégzendő lépés, ha nem Analytics kóddal állítod be a mérést. Az Analytics adatok ugyanis nagyon hasznosak tudnak lenni az optimalizációs munka során, sok mindent megtudhatsz a felhasználóid viselkedéséről, amit a Google Ads felületén nem látsz. Nézzük, hogyan tudod összekötni a két Google eszközt.
Az Analytics fiókodból tudod kezdeményezni, az adminisztráció résznél, tulajdon szinten, a “Google Ads összekapcsolásra” kattintva.
Ezután a felületen létre kell hoznod egy új összekapcsolási csoportot.
Majd ki kell választanod, hogy melyik Google Ads fiókkal szeretnéd összekapcsolni az Analytics fiókod. Úgy tudsz két fiókot összekapcsolni, ha mind a kettőnél admin hozzáféréssel rendelkezel. Ha a saját hirdetéseidet kezeled, valószínűleg ez adott.
Ezután el kell nevezd az összekapcsolási csoportot, engedélyezned kell egy nézetet, és ki kell pipáld az adatmegosztás engedélyezését. Ezt mind egy oldalon tudod megtenni. Ha nem hoztál létre korábban több nézetet Analyticsben, akkor csak egy “Minden webhelyadat” alap nézetet fogsz látni.
Ha ezzel megvagy, nézzük a mérés beállításának menetét, Google Ads címke használata esetén.
Konverziómérés Google Ads címkével
Az eszközök csavarkulcs ikonra kattintva a 4. oszlopban található “Mérés” szekcióban a konverziókra kell kattintani.
A nagy kék plusz jelre kattintva tudunk felvenni új konverziót.
A következő oldalon ki kell választani a konverzió típusát. A konverzió kapcsolódhat webhelyhez, alkalmazáshoz, telefonhíváshoz és importálni is lehet pl. Google Analyticsből. A legtöbb esetben a webhelyet illetve az importálást szoktuk választani. Jelen esetben válasszuk ki a webhely típust.
Konverzió neve: Első lépésként el kell nevezni a mérni kívánt célműveletet. Pl: Vásárlás, feliratkozás, ajánlatkérés.
Kategória: Meg kell adni a legördülő menüből a konverzió kategóriáját. Választhatsz ügyfélszerzés, eladás, feliratkozás vagy egy bizonyos kulcsfontosságú oldal megtekintése közül. Ha esetleg egyik sem fedné le a célod, válaszd az egyéb opciót.
Érték: Meg kell adni, hogy az egyes célműveletek értékét hogyan kezelje a rendszer. Három opció közül választhatunk. Ha az elsőt választjuk, akkor meg kell adjunk egy Ft-ban kifejezett értéket, és ezt fogja minden beteljesült konverzióhoz hozzárendelni. A második opció esetén különböző értékeket fog a konverziókhoz rendelni: webáruházak esetén ez az opció ajánlott, hiszen az egyes termékekhez különböző árak társulnak. Ebben az esetben viszont az alap konverziós címként ki kell majd egészíteni dinamikus paraméterekkel. A harmadik lehetőség választása esetén nem rendel értéket a konverziókhoz. Ha feliratkozásokat vagy ajánlatkéréseket szeretnél mérni, ez az opció az ajánlott.
Végrehajtások száma: Itt azt tudod beállítani, hogy egyedileg, felhasználónként mérjen a rendszer, vagy pedig konverziónként. Webáruházak esetében, vásárlások mérésénél a “minden” típusú elszámolást érdemes választani, hiszen ott a konkrét vásárlások számítanak, nem pedig a rendeléseket leadó felhasználók száma. Ajánlatkérések, tanulmány letöltések illetve egyéb, felhasználó fókuszú konverziók mérésénél viszont az “egy” opció a javasolt, hiszen ott az egyedi célműveletek a fontosak.
Konverziós időtartam és kattintás nélküli konverziós ablak beállításoknál érdemes az alapértelmezett beállítást használni, azaz 30 nap és 1 nap. Itt azt tudod megadni, hogy a rendszer a hirdetésre leadott utolsó kattintástól számítva maximum hány napig tudhatja be magáénak a konverziót. Azaz ha ma valaki a hirdetésedre kattint és 29 nap múlva vásárol, akkor a rendszer még beméri teljesült konverziónak. Viszont ha csak a 31. napon vásárol a kattintást követően, azt már nem. A kattintás nélküli konverziós ablak logikája ugyanez, csak itt a megjelenítéstől számol 1 napig.
Beleszámít a konverziókba: Itt is hagyhatod az “igen” alapértelmezésen, hiszen látni szeretnéd a konverziós oszlopban az eredmények értékelésénél.
Hozzárendelési modell: A hozzárendelési modellek értékelése és használata egy összetett, haladó anyag. Maga a hozzárendelési/attribúciós modell a hirdetésekre leadott kattintások és konverziók viszonyát vizsgálja. Azt ma már tudjuk, hogy egy konverzióhoz vezető út sem egylépcsős folyamat. A leadott rendeléseket, ajánlatkéréseket kutatás, információszerzés, összehasonlítások sora előzi meg. Éppen ezért nincs könnyű dolgunk, amikor konverzió fókuszúan kell az eredményeket értékelni.
A különböző modellek különbözőképpen értékelik a vásárlási út egyes lépcsőfokait. Míg az egyik modell az első érintkezési pontnak (kattintásnak) tulajdonít nagyobb szerepet a konverziós útvonalban, egy másik modell egyenlő értéket rendel az egyes kattintásokhoz a konverzió megvalósulásáig. A legáltalánosabb modell a Google Ads-ben az “utolsó kattintás”, esetleg a pozíció alapú modell, így kezdetben nyugodtan használd ezek valamelyikét.
Az utolsó kattintás modell használatával a konverzió megvalósulását megelőző legutolsó kattintást generáló kulcsszóhoz, hirdetéshez rendeli a konverziót. A pozíció alapú modell esetében a legelső és legutolsó kattintásnak van kulcsszerepe (40%-40%), majd a maradékot az útvonal többi kattintásai között osztja el.
A következő oldalon ki kell választani, hogy hogyan szeretnénk hozzáadni az oldalunkhoz a konverziós címkét. Lehetőséged van magad elhelyezni - akár a Google Tag Manager segítségével, vagy elküldeni az utasításokat a webmesterednek.
Maga a Google Ads konverziós kód két részből tevődik össze: egy global site tag “alapkódból” és a konverziós esemény kódrészletéből.
Ha nincsen még global site tag implementálva az oldaladban (ha nincs még Analytics fiókod vagy ha van, de eggyel régebbi “UA” kóddal használod), akkor az alapkódot is implementálnod kell - ez az első opció a képernyőképen.
Ha van már global site tag implementálva az oldaladon (akár a Google Analytics fiókod által), akkor nincs szükség még egy telepítésére - ez a második opció a képernyőképen. Ebben az esetben csak egy egyszerű sorral kell azt kiegészítened a záró címke felett, minden egyes oldalon.
Mindkét opció esetén a következő teendő a kulcsműveletet követő “köszönőoldalon” történő eseménykódrészlet elhelyezése, közvetlenül a global site tag után. Ez a kódrészlet méri a konverziók beteljesülését.
Abban az esetben, ha webáruházat hirdetsz, fentebb, a konverzió beállításánál az érték résznél az eltérő értékek használatát válaszd majd. Ilyenkor az implementációs folyamat első része ugyanaz, az eseménykódrészletbe viszont már egyéb paraméterek is bekerülnek, amiknek dinamikusan kell kiegészülniük a köszönőoldalon.
Konverziómérés Google Analytics kóddal
Ha nem szeretnél további kódelhelyezésekkel bajlódni, a mérés beállításához használhatod a már implementált Google Analytics kódot is.
A konverzió típusának kiválasztásánál lehetőség van importálásra is. Ha már alapszinten értesz a Google Analyticshez, érdemes lehet megfontolnod, hogy innen importáld a konverziókat. Webáruházak esetében az E-kereskedelem használata szinte kötelező a hirdetésektől függetlenül is. Ha már be lett állítva az e-kereskedelem az Analytics fiókodban, akkor innen tudod importálni az adatokat a Google Ads rendszerbe, így egy perc alatt megvalósult az értékmérős konverziómérésed.
A konverzió létrehozásánál kattints a kék pluszjelre, majd válaszd a negyedik, importálás opciót.
Itt rögtön az első a Google Analytics. Miután kiválasztottad, a rendszer feldobja az importálandó célok, tranzakciók listáját. E-kereskedelmi mérés importja esetén a tranzakciókat kell kiválasztani, majd végigmenni a beállítási lehetőségeken a fentiek alapján. Ami különböző az előzőekhez képest, hogy az értéknél itt lesz olyan lehetőségünk, hogy a tranzakciók értékét a GA kezelje a pénznemmel együtt - itt ezt kell választani.
Abban az esetben is tudsz Google Analytics importtal mérni, ha nem webáruházat szeretnél hirdetni. Ha egy kitöltendő form - pl. ajánlatkérés, kapcsolatfelvétel stb. a kívánt konverzió, a Google Analytics cél importtal plusz kódelhelyezés nélkül is megteheted - amennyiben a célműveletet követően betöltődik az úgynevezett köszönőoldal. Ilyenkor viszont első lépésként létre kell hoznod a mérni kívánt célműveletet a Google Analyticsben. Ennek a menete a következő:
Az Analytics fiókba belépve a bal oldali sávban, az adminisztrálásra kell kattintanod. Itt láthatod egyben a fiók, tulajdon és nézet szinteket.
A célbeállítások nézet szinten értelmezhetőek. Nézzük lépésről lépésre, hogyan tudsz egy egyszerű, URL alapú (oldalbetöltődést mérő) célt beállítani.
A kiválasztott nézetben kattints a célokra.
Ezt követően az új cél hozzáadására.
Itt előre elkészített sablonokat is találsz, illetve lehetőséged van egyéni célbeállításra is. Válaszd ki ezt.
Nevezd el a célodat. (pl: kapcsolatfelvétel, ajánlatkérés stb.)
A típusnál a “cél” opciót kell kiválaszd, ebben az esetben tudod a köszönőoldal betöltődését célként mérni.
A cél részleteinél add meg a köszönőoldalad URL-jének a domain nélküli verzióját. A pelda.hu/koszonjuk-ajanlatkereset köszönőoldal esetében ez a /koszonjuk-ajanlatkereset rész.
A legördülő menüből 3 egyezési opció közül választhatsz.
Az “egyenlő” egyezési típus akkor használható, ha a köszönőoldalad minden esetben ugyanaz az URL. Például: pelda.hu/koszonjuk-ajanlatkereset.
A “kezdete” egyezés használatával a megadott URL végéhez társulhatnak egyéb paraméterek, viszont a begépelt résznek biztosan szerepelnie kell a köszönőoldalban. Például: pelda.hu/koszonjuk-ajanlatkereset-1234
A szabályos kifejezésekkel speciális karaktereket használva adhatsz meg szabályokat komplikáltabb URL szerkezetű weboldalak esetén.
A legtöbb esetben az első két variációval meg lehet oldani a célok beállítását.
Végül rendelhetsz hozzá értéket, illetve beállíthatsz akár csatornát is, amennyiben a végső cél teljesüléséhez több lépcső vezet a weboldaladon és szeretnéd látni a lemorzsolódást.
A mentés gombra kattintva létre is hoztál egy célt a Google Analyticsben. A Google Ads rendszerbe való importáláshoz, visszalépve az Ads rendszerébe az Eszközök-Konverziók-Importálás-Google Analytics útvonalat követve a fenti leírás szerint importálhatod is a létrehozott célt.
A mérés fejezet végére értünk, megmutattam, hogy mi is az a konverzió az online marketingben, és a mérés lehetséges alternatíváit is átvettük a Google Ads-ben. Nem maradt más hátra mint, hogy kiválaszd a számodra legszimpatikusabb opciót és beállítsd! A lényeg, hogy mindig törekedj arra, hogy legyen mérhető pontod online kampányaidban. Enélkül, hogyan is tudnád értékelni a hirdetések eredményességét?
A mérés fejezettel együtt az útmutató végére is értünk. Remélem sikerült hasznos tanácsokkal, javaslatokkal felvértezzelek a kampányaid megépítéséhez. Kérdés esetén bátran fordulj hozzánk további tanácsokért!