Igazi krízisidőszak köszöntött ránk, ami sok komoly és nehéz döntés meghozatalára készteti a legtöbb vállalkozást. A koronavírussal járó általános bizonytalanság és félelem nem kedvez a gazdaságnak: szolgáltatók lehetetlenültek el, bizonyos termékek iránt megszűnt a kereslet, egyes iparágakban leállt a termelés.

A kialakult szituáció alapjában véve változtatja meg a vállalkozások működését és írja át marketingstratégiájukat is. 

Nagyon fontos azonban, hogy most résen legyünk, hogy minimalizálni tudjuk a károkat megpróbálva a legtöbbet kihozni a jelenlegi helyzetünkből.

Ha most időt szánsz arra, hogy végiggondold mit és miért csinálsz a marketingedben, az komoly lépéselőnyt biztosíthat számodra a konkurenciával szemben.

Bizonyára téged is foglalkoztatnak a következő kérdések:

  • Vajon azzal nyersz a legtöbbet, ha hirtelen leállítod  az összes marketingtevékenységedet és rövid távon megspórolod az ezzel járó kiadásokat?

  • Hogyan tudod a legtöbbet kihozni vagy a legkevesebbet veszíteni ebben a helyzetben marketing szempontból? 

  • Mire használd fel a krízishelyzet következtében felszabadult időt és plusz kapacitást, hogy később meghálálja a vállalkozásod? 

Ezekre a kérdésekre igyekszem választ adni a cikkben.


Azt gondolom, hogy a pánik előbb utóbb alábbhagy és lassan mind adaptálódni fogunk a kialakult szituációhoz. Sajnos lesznek nagy vesztesek, és lesznek olyanok is, akiknek a  termékeire pont a kialakult helyzet miatt lesz az átlagosnál is nagyobb szükség.

A legtöbbeknek viszont a kezdeti sokk után a helyzet normalizálódásával lehetőségük nyílik igazodni a kialakult szituációhoz a marketing és üzleti stratégiájukkal egyaránt.

Mert koronavírus és karantén ide vagy oda, az élet megy tovább. A mosógépünk ugyanúgy meghibásodhat, a telefonunknak betörhet a kijelzője és enni-inni, mozogni, szépülni, művelődni, kikapcsolódni ezekben az időkben is szeretnénk valahogy.

Tehát ha nem a “must have” kézfertőtlenítő és maszk iparágban tevékenykedsz, az még nem azt jelenti, hogy lehúzhatod a rolót és abba kell hagynod az összes marketing aktivitásodat. Mert ha így teszel, és a vész elmúlik - mert előbb vagy utóbb, de biztosan el fog - akkor baromi nehéz lesz visszaállnod a jelenlegi szintre. És hidd el, azokban az időkben lesz a legnagyobb szükséged arra, hogy olajozott hirdetési stratégia legyen a kezedben.


Mit ne csinálj semmiféleképpen!

Kezdjük azzal a három esszenciális dologgal, amit semmiképp se tegyél.


NE ESS PÁNIKBA

Először is, mert az nem segít semmin. Másodszor pedig azért, mert pánikolva nem lehet gondolkodni. Szerintem még egy jó ötlet sem pattant ki bepánikolt vállalkozó fejéből, de ezt biztos lenne, aki cáfolja. :)

Ha nyugodtan, tiszta fejjel gondolkozol, akkor hamarabb átlátod az összefüggéseket és a krízisre jobb és megnyugtatóbb megoldásokkal tudsz reagálni. Legyen szó a hirdetéseid átalakításáról, logisztikai kérdésekről, a munkarend átvariálásáról vagy bármiről. Minden IS könnyebb, ha megőrzöd a hidegvéred.

 

dontpanic-meme.jpg


NE A RÖVIDTÁVÚ NYERESÉGEKRE KONCENTRÁLJ

Tudom, hogy nehéz időket élünk, és most lenne a legnagyobb szükséged a bevételekre, hogy a partnereid időben fizessenek, hogy a megrendeléseidet ne mondják vissza.. Azonban mégis az a javaslatom, hogy próbálj meg kitekinteni és a jövőbe nézni, a hosszú távú ügyfélmegtartást szem előtt tartva. Ha most kitartasz az ügyfeleid, partnereid mellett és empátiát tanúsítasz, azzal hosszú távon megnyered őket és biztos lehetsz benne, hogy ha eloszlanak a viharfelhők, ők (újra) ott lesznek és veled akarnak majd dolgozni, tőled fognak rendelni.

Ha megteheted tehát, lazíts a megrendelési, fizetési szabályzaton és próbálj meg maximálisan ügyfélbarát megoldásokkal előrukkolni. 


NE KASZÁLD EL EGYBŐL AZ ÖSSZES MARKETINGTEVÉKENYSÉGED

Tudom, hogy ezen lehet rövidtávon a legtöbbet spórolni. Azt is tudom, hogy sok vállalkozó (és nem is feltétlen csak a kicsik) ezt teszi ezekben az időkben. Mégis azt tanácsolom, hogy szánj rá elég időt és gondold át, hogy mik azok a csatornák, aktivitások, kampányok, amiket muszáj leállítanod és mik azok, amiket most is érdemes aktívan hagynod. A teljes STOP helyett inkább egy áthangolást javasolok. 

Az viszont egészen biztos, hogy a marketingstratégiát át kell alakítanod.

 

Milyen marketingtevékenységeket érdemes továbbra is folytatnod és hogyan csináld?


1. Google keresési kampányok

A Google Ads keresési hirdetéseivel csak akkor keletkezik költséged, ha a felhasználó rákattint a hirdetésedre. Ha van keresés a terméked iránt, az azt jelenti, hogy van is rá igény. Tehát ha továbbra is ki tudod szolgálni a vásárlóidat, akkor érdemes futtatni a keresési kampányokat.

Ahhoz viszont, hogy a legtöbbet tudd kihozni a helyzetből, érdemes újragondolni a fiók struktúráját, a hirdetések szövegezését, a pozitív és negatív kulcsszavakat és végrehajtani a szükséges változtatásokat, hogy minél inkább teljesen a helyzetre felkészített fiók legyen a kezedben.

Például ha van egy webáruházad, ahol most bizonyos termékek keresettebbek és esetleg még ingadozik is az elérhetőségük, érdemes külön kampányba átszervezned őket. Így sokkal gyorsabban és hatékonyabban tudod kezelni őket, nem beszélve arról, hogy külön kampányként elkülönített napi költségkeretet tudsz beállítani hozzájuk.

A hirdetésekben és bővítményekben, ahol csak tudod és van értelme, érdemes hangsúlyoznod azokat az intézkedéseidet, amiket a biztonságosabb kiszolgálás érdekében hoztál: fizikai szolgáltatás helyett online megoldások, bankkártyás fizetés és érintésmentes házhozszállítás biztosítása, csomagok extra fertőtlenítése a raktárodban stb.

Szolgáltatók esetében ha tudod online-osítani a szolgáltatásod, minimalizálva a fizikai kontaktust, azzal tehetsz a legtöbbet a bevételkiesés ellen. Ez esetben szintén nem érdemes leállítani a kampányokat, csökkentett költés mellett lehet tesztelni, hogy mennyire vevő a célcsoportod az átalakított szolgáltatásodra.

Ha kisebb büdzséből hirdetsz, érdemes lehet azt is átgondolnod, hogy melyek azok a kampányok, hirdetéscsoportok, amik az úgynevezett TOFU (top of the funnel) és melyek azok, amik a BOFU (bottom of the funnel) típusú kulcsszavakat tartalmazzák a konverziós útvonal szempontjából.

A TOFU esetében a keresési kifejezések sokkal “bizonytalanabbak”. A felhasználókban még csak épphogy megfogalmazódott a problématudat, érdeklődnek, de még nem tudják, hogy mire is van valójában szükségük. Az általánosabb, általában kevesebb tagú kifejezésből álló kulcsszavakra kell gondolni a TOFU-nál. Például: legjobb smart tv, női parfümök

Míg a BOFU típusú kulcsszavak a konverziós útvonal legutolsó szakaszában lévő felhasználókat célozzák, akik már pontosan tudják, hogy mit szeretnétek, és már csak a megfelelő ajánlat választja el őket a vásárlás pillanatától. Tipikusan ilyen kulcsszavak lehetnek a: samsung led tv xy12345xy vásárlás, miss dior absolutely blooming 50 ml edp

A kettő között egyébként van egy átmenet is, a MOFU (middle of the funnel), de lényeg ami lényeg, ha most szűkebb a büdzséd, akkor értelemszerűen a BOFU típusú, azaz a konverziós útvonal végén elhelyezkedő kulcsszavakra költs inkább a keresőben.

Érdemes folyamatosan és még aktívabban monitoroznod a keresési kifejezések riportot is, ami azt mutatja meg, hogy pontosan milyen keresésekre jelent meg a hirdetésed, amelyből kattintásod is született.

Ezekben az időkben előfordulhat, hogy több olyan kifejezés jelenik meg a riportban, ami csak a pénzed viszi, teljesen irreleváns kattintásokat generálva a weboldaladra. Csinálj akár egy külön “krízis” elnevezésű  kizáró kulcsszólistát és add hozzá minden olyan kampányodhoz, amelyhez csak szükséges.

Öröm az ürömben, hogy mivel sok vállalkozás mégis a marketingköltségek teljes redukálása mellett dönt, ez csökkenti a hirdetési versenyt bizonyos szektorokban, ennek következtében pedig a kattintási költségek is csökkennek. Ergo olcsóbban tudsz hirdetni.A csökkenő hirdetési intenzitás következtében a reklámzaj is kisebb lesz, így a hirdetett üzeneted nemcsak Google-ben de más hirdetési rendszerekben is erősebbé válhat.

 

2. Remarketing hirdetések

A remarketing hirdetéseket semmiképp sem előnyös leállítanod sem a Google Ads-ben sem pedig Facebookon, Instagramon. Ha kisebb, 7-30 napos listákkal dolgozol, akkor csak azoknak a felhasználóknak fognak megjelenni a hirdetéseid, akik az utóbbi időben a weboldaladon jártak, azaz érdeklődtek a termékeid iránt.

Próbáld meg őket megfogni valamilyen visszautasíthatatlan ajánlattal, kommunikáld azokat a krízis helyzet következtében alkalmazott változtatásaidat, amikkel biztosítod őket arról, hogy mindent megteszel a biztonságuk érdekében (érintésmentesség, házhozszállítás, ferőtlenítés stb.)

Ebben az időszakban nagy hasznodra válhat, ha készítettél korábban olyan remarketing közönségeket vagy listákat, amin a korábbi vásárlóid gyűlnek hosszabb távon - mondjuk fél vagy egy éves időintervallumban. Ha vannak e-mail címeid a vásárlóidtól az is nagyon hasznos, fel lehet tölteni Google Ads-be és Facebook-ra is, majd külön rájuk célozva lehet szuper hatékony és szegmentált kampányokat készíteni.

A korábbi vásárlók aktivizálása sokkal könnyebb és olcsóbb feladat ugyanis, mint újakat szerezni. Ezekben az időkben pont erre van szükséged. Hiszen akinek már egyszer megnyerted a bizalmát, a második alkalommal könnyebben adja - feltéve, hogy elégedett volt a nyújtott szolgáltatással. 


3. Adatbázisépítés Facebook, Instagram, G-mail kampányokkal

Ha már van tartalommarketinged akkor azért, ha még nincs, akkor azért lesz érdemes belevágnod, vagy folytatnod a feliratkozóid gyűjtését. Egy pár darab csali termék hirdetésével (erre a tartalommarketing részben térek ki részletesebben), költséghatékony módon tudsz szert tenni a vállalkozásod szempontjából értékes és releváns felhasználókra.

Ezeket a típusú csali anyagokat leginkább Facebookon, Instagramon és a Google Ads G-mail kampány típusának használatával ajánlom terjeszteni.

Ha valóban jó csali anyagot írtál és jók a célzásaid, hirdetéseid is akkor akár már olyan 100 Ft körüli CPA-ból is ki tudsz kihozni 1 db feliratkozót. Ha pedig különböző automatizált e-mail kampányokat is beállítasz és megtervezed több lépcsőben, hogy a feliratkozókat hogyan konvertálod vásárlókká, akkor az adatbázisépítős kampányaid sokszorosan megtérülnek majd még ezekben az időkben is.


4. Keresőoptimalizálás

Érdemes lehet újra megcsinálnod akár egy kulcsszókutatást, a jelenlegi tartalmaidat átnézni, ha szükséges optimalizálni a headline-okat, képeket, szövegeket, meta title és leírásokat. Tipikusan olyan tevékenység, ami rengeteg időt idényel, de nagyon meghálálja a befektetett energiát.

Mérd fel, hogy hogyan állsz most és tedd meg azokat a lépéseket, amik szükségesek a jobb organikus helyezések megszerzéséért.

 

5. E-mail kampányok és közösségi média

Mivel az e-mail marketing a hírlevélküldő szoftver díját leszámítva gyakorlatilag ingyenes, így előnyben vannak most azok a vállalkozások, akik nagy és aktív adatbázissal rendelkeznek. Ha köztük vagy, azt ajánlom, hogy aktivizáld a feliratkozóidat és készíts tervet a következő időszakra. 

Ezt a csatornát is jól tudod használni arra, hogy a krízis következtében kialakult és a vállalkozásodat érintő fontos változásokat kommunikáld. Az általános bizonytalanságban a világos, őszinte kommunikáció aranyat ér. Fontos azonban, hogy csak olyat ígérj, amit biztosan tudsz is teljesíteni.

Semmiképp ne ess abba a hibába sem, hogy csakis eladásösztönző leveleket küldesz, pótolva ezzel a kiesett bevételeket, mert ha túltolod, akkor hamar meg fog csappani az adatbázisod vagy legalábbis az e-mailek megnyitási aránya mindenképp.

A közösségi médiával megfelelő stratégia mellett még csökkentett büdzsével is el tudod juttatni a fontos üzeneteket a célcsoportodhoz. Ha már pár ezer (releváns!) követővel rendelkezel, akkor csak nekik meghirdetve a bejegyzéseidet viszonylag olcsón tudod aktívan tartani a közösséget. 

Fontos viszont, hogy ne hébe-hóba, adhoc módon írd a bejegyzéseket, hanem tervezd meg, hogy mikor milyen üzenettel szeretnéd elérni őket. Ehhez nagy segítség lehet, ha készítesz egy közösségi média naptárat, amit előre elkezdesz feltölteni tartalommal, előre elkészítve a bejegyzéseket a pontos szöveggel, kreatívval. Így tudod biztosítani a folytonosságot.

 A Facebook és Instagram oldalaidon vizuális tartalmakkal szemléltetve mutathatod meg, hogy hogyan reagál a vállalkozásod a kialakult helyzetre: bemutathatod a kollégáidat, hogy hogyan dolgoztok most, mit tesztek azért, hogy megkönnyítsétek a vásárlóitok életét ebben a nehezebb helyzetben.


Mind az e-mail marketingeden, mind a közösségi média jelenléteden keresztül tájékoztathatod az ügyfeleidet arról, hogy:

  • milyen intézkedéseket hoztál az üzletmenetedet érintően - pl: nyitvatartás változása

  • hogyan vállalsz felelősséget, mint vállalkozás a közjó érdekében

  • hogyan véded a kollégáidat a fertőzésveszélytől - pl: home office bevezetése, fizikai bolt esetén kötelező kesztyű és maszk viselése és biztosítása

  • hogyan véded a vásárlóidat a fertőzésveszélytől - pl: olyan cégekkel szállíttatsz, akik maximálisan betartják a higiéniai előírásokat, kesztyűben, maszkban dolgoznak

  • milyen intézkedéseket vezettél be a csomag-összekészítésnél - pl: csak kesztyűben csomagoltok, extrán fertőtlenítetek

  • hogyan, milyen folyamatoknál tudod az érintésmentességet biztosítani

 

Hosszú távon nagyon hálás lesz a vállalkozásod, ha most ezekre odafigyelsz. Megfelelő kommunikációval építed a bizalmat, erősíted a márkádat és érezteted a célcsoportoddal, hogy fontos a számodra.

Mivel a legtöbb vállalkozás számára ez az időszak kevesebb tranzakcióval fog járni, helyezd a fókuszt az értékteremtésre és tartalommarketingre, hogy középtávon tudd ellensúlyozni a kiesést.


Tervezd meg a tartalommarketinged!

Azzal bizonyára már tisztában vagy, hogy a tartalommarketing és a célcsoportod edukációja mekkora szereppel bír a hozzáértésed demonstrálásában és a márkaértéked növelésében. 

A Wikipédia definíciója szerint tartalommarketingnek nevezünk minden olyan marketingtevékenységet, amely tartalmat állít elő, azt publikálja és különböző csatornákon terjeszti azzal a céllal, hogy vásárlókat szerezzen.

A krízishelyzet következtében felszabadult időt és kapacitást fordítsd tehát arra, hogy megtervezed a következő hónapok tartalom stratégiáját. Gondold végig, hogy milyen témák foglalkoztathatják a célcsoportodat és, hogy ezeket milyen formában tudod/érdemes legyártani. Blogikk? E-book? Videó? Podcast?

Ha ezzel megvagy, készíts egy tartalomnaptárat és vázold fel, hogy az egyes tartalmakat mikor, milyen időközönként szeretnéd publikálni. Így látni fogod, hogy hány hónapra előre tervezel. Nekünk van egy letölthető tartalomnaptár sablonunk, ha gondolod, töltsd le innen.

Ha csak havi 1 komolyabb cikket írsz, és el is juttatod a célcsoportod számára - szánsz rá időt, némi pénzt és energiát, hogy ezekre a tartalmakra kampányokat, hirdetéseket készíts a Google Ads-ben és Facebookon, garantáltan érezni fogod a hatását már középtávon is. Ezekkel a tartalmakkal ugyanis minőségi látogatókat tudsz az oldaladra terelni. Mielőtt még eladtál volna, Te fogsz valamit adni a célcsoportodnak, amivel a saját hozzáértésedet is demonstrálod.

Szintén remek lehetőség a felszabadult kapacitás arra, hogy csali termékeket készíts. Csali termékeknek azokat a kisebb, általában online letölthető anyagokat nevezzük, amiket a felhasználók elérhetőségi adataiért (jellemzően e-mail cím) cserébe ingyen adunk. Ha készítesz 2-3 ilyen anyagot, és elkezded hirdetni őket, akkor olcsón valóban releváns felhasználókat fogsz tudni gyűjteni az adatbázisodba, akiket aztán jó e-mail marketinggel már szinte ingyen aktivizálhatsz.

Ezeknek az eszközöknek a használata persze nem új keletű, de amikor nagyon pörög a business, hajlamosak vagyunk elodázni a feladatot, mondván, hogy kinek van erre ideje. Hát, ha minden igaz, akkor most mindannyiunknak kéne legyen, és melegen ajánlott ennek szentelni, ha lépéselőnyre szeretnénk szert tenni.

Ülj le és szánj egy pár órát arra, hogy átgondolod, mik azok a pontok, ahol értéket teremthetsz a célcsoportod számára. Egészség és életmód témakörben tevékenykedő vállalkozások, szolgáltatók szinte kimeríthetetlenek az otthoni szorongáscsökkenttő megoldásoktól, az edzésterveken át a meditációs gyakorlatokon keresztül a főzzünk otthon finomat egészségesen tartalmakig bezárólag és még ezen is túl. :)

 

Néhány konkrétabb példa:

  • Online jóga óra, edzés, akár FB live-val
  • Speciális otthoni heti vagy havi edzésterv elkészítése egy pdf file-ban, e-mailben kiküldve
  • Receptkönyv (e-book) reform ételek készítéséhez, azokból az alapanyagokból, amiket árusítasz
  • Főző workshop, akár facebook live-val 
  • Lakberendezőknél aktuális lakástrendek bemutatása egy online kiadványban
  • Csináld magad otthoni videós segédletek - fodrászok esetében például egyszerűbb fonások, kontyok elkészítése, műkörmösöknél lakkozási, dekoráció technikák, kézműves vállalkozások webshopok esetében horgolástechnikák, üvegfestés
  •  Facebook csoport létrehozása (ha még nincs) és különböző aktivizációs célú tartalmak megosztása
 

Egyik ügyfelünk, az Apa+én például remekül felismerve a helyzetet létrehoztak egy nyílt facebook csoportot “Muti mit játszotok” néven azzal a céllal, hogy a csatlakozott családok ötleteket adva segíthessenek egymásnak a lakásba kényszerült helyzet feloldásában, együtt összerakva egy hatalmas játékgyűjteményt.

Szerintem zseniális kezdeményezés, jól épít a közösség erejére, és az elmaradt programok következtében kialakult üresedést a brand építésére, a közösség kovácsolására fordítják.

A lehetőségek tehát ott vannak minden helyzetben, csak tudni kell élni velük.


Zárógondolatok

Áthangolással minimalizálni tudod a bevételkiesést és biztosítani tudod a vállalkozásod számára a folyamatos működést. Amikor majd elmúlik a veszélyhelyzet, nem csak hogy onnan tudod folytatni, ahol abbahagytad, de már egy kész stratégiával és komplett marketingtervvel nézel szembe a jövő kihívásaival.

Személy szerint az én fő célom is az ebben az időszakban, hogy gatyába rázzam a közösségi kommunikációnkat és megfelelő mennyiségű és minőségű tartalmakat  hozzak létre. Az arculati elemeinkre is ráfér egy kis frissítés, így most ez a terület is fókuszba került nálunk. Ha Te is régóta tervezel egy arculati váltást, ezt az időt erre is remekül ki tudod használni. 

Ha van továbbá olyan terület, ahol érzed, hogy lenne még hova fejlődnöd és mindig is szerettél volna erre időt szánni, ne odázd tovább, használd fel az időt önképzésre. Engem mindig is érdekelt a keresőoptimalizálás, időhiány miatt azonban csak az alapjaival sikerült eddig megismerkednem. Most majd reményeim szerint mélyebb tudást fogok szerezni a témában.

Ügynökségi szinten pedig most napi feladatként tartjuk számon az önképzést, mindenki a maga területe szerint, valamint a Google vizsgákat frissítjük, hiszen azokat is minden évben újra le kell tenni, hogy érvényben maradjanak a megszerzett tanúsítványok.

 

Nos, remélem tudtam segíteni abban, hogy a legtöbbet tudd kihozni és a legkevesebbet veszíteni a kialakult helyzet következtében marketing szempontból. Ha ezeknek az akcióterveknek a kidolgozásában és megvalósításában segítségre lenne szükséged, keress minket bizalommal!

Ha tetszett a cikk, bátran oszd meg Facebookon vagy küldd el azoknak, akiket szintén érdekelhet! Kitartás kívánok Mindenkinek!