Erre leszel képes önállóan a cikksorozat segítségével!

 

Az ma már nem kérdés, hogy a kisvállalkozásoknak is elengedhetetlen az online jelenlét, függetlenül attól, hogy online vagy offline realizálják-e ténylegesen a bevételeiket. Kutatások eredményei igazolják, hogy a létrejövő  tranzakciók jelentős részét  (kb. 80%) online kutatás, információszerzés előzi meg.

A felhasználók a keresőket hívják segítségül a vásárlási út különböző pontjain, ami remek lehetőség a cégeknek arra, hogy kapcsolatba lépjenek potenciális vásárlóikkal. Egy valami biztos: ők mindenképpen megkeresik a döntésüket segítő információkat. A kérdés csak az, hogy te tudod megoldani a problémájukat vagy a konkurenciád.

Mivel a Google Ads belépési költsége alacsony, kisvállalkozóként akár pár tízezer forinttal is lehet értelme hirdetéseket indítanod. Egy jól beállított, a keresőhálózaton indított Google Ads kampánnyal azokat a felhasználókat tudod elérni, akik már rendelkeznek problématudattal, azaz aktívan keresgélnek olyan termékek/szolgáltatások iránt, amiket te nyújtasz, értékesítesz.

Ahhoz viszont, hogy a hirdetésekre szánt összeg ne legyen kidobott pénz, időt és energiát kell fordítanod arra, hogy megfelelően elsajátítsd a rendszer alapjait.

Cikksorozatunk ebben lesz a segítségedre. Megtanulhatod a sikeres Google Ads kampányok elméleti alapjait és a gyakorlati beállításokat is megmutatom, lépésről lépésre. Ha eddig gondot okozott a kezelőfelület összetettsége, esetleg emiatt bele sem mertél vágni a hirdetések indításába, megérkezett a megoldás. Az útmutató segítségével könnyen eligazodsz majd az elsőre bonyolultnak tűnő felületen és egy kis gyakorlattal hamar rutinos Google Ads felhasználóvá válsz.

 


A 6 részes útmutatóban szereplő technikák elsajátításával képes leszel önállóan:

 

A leírt módszerek alkalmazásával elkerülheted a nagyobb buktatókat és egy jól felépített, eredményes fiók kerül a birtokodba. Emellett olyan tippeket és trükköket mutatok, amiket mi is használunk ügyfeleink hirdetéseinek kezelésénél és amit az elmúlt közel 5 év alatt használtam, tapasztaltam. Mindezt érthetően, gyakorlati példákkal szemléltetve.

Jó olvasást! :)

Elméleti áttekintés: Hogyan működik a Google Ads?

 

A Google Ads (korábbi nevén AdWords) egy kattintáson alapuló hirdetési rendszer, amely két hálózatból tevődik össze. A keresési és display hálózat hirdetései az eltérő működés és célzási mechanizmusok révén a vásárlói útvonal különböző pontjain tudnak becsatlakozni és hatékonyan támogatni az értékesítési folyamatokat.

A hirdetési rendszer legfőbb előnyei a kulcsszavas célzási mechanizmus és a kattintáson alapuló fizetési modell. Előbbiből adódik, hogy pontosan akkor tudjuk elérni a felhasználókat, amikor ők az adott termék/szolgáltatás iránt a legfogékonyabbak. A kattintáson alapuló fizetési modell következtében pedig csak akkor kerül díj felszámításra, ha a felhasználó a hirdetésünkre kattintott (és találkozott az ajánlatunkkal). Megjelenés után nem számít fel díjat a rendszer. Egy kattintás ára átlagosan kb. 40-60 Ft közé tehető jelenleg, de ez erősen iparág függő, adott esetben lehet kevesebb is, vagy akár a többszöröse. Ha az adott iparágban sokan hirdetnek, azaz erős a verseny, akkor magasabbak lesznek a kattintási költségek, ha kisebb a verseny, akkor alacsonyabbak.

Míg a keresési hálózaton hirdetve a Google keresőben (és partneroldalain) jelenünk meg, a természetes (nem fizetett)  találatok felett és alatt, addig a display hálózat hirdetéseivel a Youtube-on, a Gmailben és a hálózathoz tartozó több mint 2.000.000 webhelyen és alkalmazásban futhatnak hirdetéseink.

Az alábbi képernyőképen a Nespresso kávéfőző keresési kifejezésre kapott találatok szerepelnek. A zölddel bekeretezett, és “Ad” vagy magyarul használva a böngészőt “Hirdetés” szócskával jelölt találatok a fizetett hirdetések, ezekre tudsz megjelenni a Google Ads-szel. A kékkel bekeretezett találatok az organikus, természetes találatok. A természetes találatok közé keresőoptimalizálással  (SEO) tudsz bekerülni.

 

 ppc-vs-seo.png

 

A fizetett hirdetések közül egy oldalon összesen 8 darab jelenhet meg, ebből 4 az organikus találatok felett, 4 pedig alatta, az oldan alján.

A következő két képernyőkép a display hálózat hirdetéseire mutat egy egy példát. Az első a Gmail levelezőrendszer speciális hirdetésformátuma.


pelda-gmail-hirdetes.png


A második egy YouTube-on megjelenő banner hirdetés.


pelda-display-hirdetesre.png

 


A rendszer aukció alapú, azaz minden egyes megjelenési lehetőséget hirdetésaukció előz meg. Az aukción kialakult sorrend az ad rank. Ez határozza meg, hogy melyik hirdetés tud megjelenni és milyen pozícióban.

Minden egyes aukció során a versenybe szállt hirdetők kapnak egy pontszámot, ami alapján rangsorolják őket. A legtöbb pontszámot kapó hirdető kapja a legmagasabb pozíciót, a második legtöbb pontszámú az alatta lévőt és így tovább.

Joggal merül fel a kérdés, hogy mi alapján pontoz a Google. A kialakult ad rank több faktorból áll össze. A megtett ajánlat, a hirdetés várható átkattintási aránya, a landing oldal és hirdetés relevanciája és minősége, az adott keresési kontextus (pl.: mikor, hol, milyen eszközről érkezett a keresés), és a használt bővítmények hatása alapján számolódik egy pontszám, ami alapján sorba állít minket a Google. Létezik azonban egy minimum pontszám is, amit muszáj elérni ahhoz, hogy a hirdetés egyáltalán megjelenhessen, függetlenül attól, hogy mekkora a verseny az adott aukcióban. Ezzel a rendszer a gyenge minőségű, nem kontextusba illő hirdetéseket szeretné kiszűrni.

A fenti képletből tehát láthatjuk, hogy az elnyert pozíciók nem csupán az ajánlattól függenek. Ha a kampányok megfelelően vannak felépítve, jól kulcsszavaztunk, kiváló hirdetéseket írtunk, az érkező oldalak (a weboldalad azon részei, ahova a felhasználókat érkezteted a hirdetésekből, szinonímái: landing oldal, landoló oldal) relevánsak és használtunk bővítményeket is, akkor kisebb ajánlattal jobb pozíciót érhetünk el mint egy konkurens hirdető, akinek fiókja kevésbé jól lett felépítve, viszont nagyobb az ajánlata.

Mostanra már biztos kezded érteni, miért kritikus fontosságú, hogy Google Ads fiókod jól legyen felépítve. Minél jobban elsajátítod a rendszer működését, annál olcsóbban tudsz majd kattintásokat szerezni. Az olcsóbb kattintások pedig olcsóbb konverziókat is jelentenek.

Konverziónak nevezünk minden fontos célműveletet az online marketingben, ami többek között lehet vásárlás/rendelés leadás, ajánlatkérés, hírlevélfeliratkozás, E-book letöltés stb. Gondolj úgy a konverzióra, mint a kiváltó okra, amiért belekezdesz a hirdetések indításába. :)


A Google Ads felépítése és a fiókszintű beállítások


A Google Ads 4 részből épül fel. A legmagasabb szint maga a fiókszint, ezután következik a kampányok szintje, majd a hirdetéscsoportok és kulcsszavak. A rendszerben bizonyos beállítások egyes szintekhez köthetőek. Például a számlázási adatokat fiókszinten tudod csak megadni, míg a napi költségkeret csak kampány szinten szabályozható. Az egyes beállításokon részletesen végigmegyünk majd a cikksorozat többi részében. Vizuálisan szemléltetve így épül fel a Google Ads:


google-ads-fiok-felepitese.png

Ha már van Google Ads fiókod, akkor irány a cikksorozat következő része, ahol a kampányszintű beállításokat vesszük át részletesen! Ha már vannak aktív kampányaid, akkor is érdemes elolvasnod, sok hasznos tippet mutatok, ami alapján saját magad auditálhatod a beállításaidat.

Ha nincs még Google Ads fiókod, megmutatom, hogyan tudsz létrehozni egyet. Szükséges lesz hozzá egy e-mail cím, amivel használni szeretnéd a hirdetési rendszert.

Az e-mail címhez tartoznia kell egy Google fióknak is. Ha egy meglévő, gmailes címről szeretnéd használni a rendszert, akkor nincs egyéb teendőd, hiszen már rendelkezel Google fiókkal. Ha azonban céges, saját domainnel végződő e-mail címmel használnád, előbb társítanod kell hozzá egy Google fiókot (ha nem tetted meg korábban egyéb okokból). Ezt itt teheted meg: új Google fiók nyitása. Válaszd a “Jelenlegi e-mail cím használata” opciót majd töltsd ki a kért adatokkal a formot. Ezt követően vissza kell igazolnod a céges e-mail címedről a kérelmet és már kész is vagy.

Harmadik opcióként létrehozhatsz egy teljesen új gmail/Google fiókot is külön erre a célra. Először hozd létre az e-mail címet itt, majd lépj vissza a Google Ads-hez.

 

google-fioknyitas.png


Ha kiválasztottad a legszimpatikusabb opciót, nyisd meg ezt az oldalt, majd kattints felül  a “Skip the guided setup/Ugorja át az útmutatóval segített beállítást” linkre. Így elkerülheted, hogy átgondolatlanul kelljen megadj kulcsszavakat, hirdetésszövegeket.

 

skip-the-guideline-setup.png

 

A következő oldalon a fiókszinten értelmezendő beállítási lehetőségeket kell megadnod. Ezeket később nem változtathatod meg, így győződj meg róla, hogy helyesek-e az alapértelmezetten feldobott értékek:

Ország: Magyarország

Időzóna: (GMT+02:00) Budapest

Pénznem: magyar forint


google-ads-fiokszintu-beallitasok.png


A mentést követően a Google Ads felületére kerülünk. Állítsuk be a számlázási adatokat. A Google havi szinten állít ki számlát a költésről, amihez a céges adataidat itt tudod megadni.

A felső vízszintes sávban, a csavarkulcs ikon jelzi az “Eszközök” menüt. Innen tudsz elérni többféle beállítást és eszközt is. Az utolsó oszlopban, a “Beállítások” alatti első opció a fizetés és számlázás. Erre kell kattintanod.


google-ads-szamlazasi-beallitasok-utvonal.png


Itt a következő adatokat kell megadnod a vállalkozásoddal kapcsolatosan:

Számlázási ország,

Számlatípus,

Adóinformációk,

Vállalkozás neve és címe:

Képviselő neve,

Elsődleges kapcsolattartó neve, e-mail címe, telefonszáma.


google-ads-szamlazasi-beallitasok.png


Majd ki kell válaszd, hogy hogyan szeretnél fizetni a Google Ads felé. Alapvetően kétféle opcióból választhatsz. Fizethetsz automatikusan vagy manuálisan.

Automatikus fizetés esetén regisztrálnod kell a céges kártyádat, amiről a Google majd levonja az elköltött összeget 30 napos periódusonként, vagy egy költési küszöbérték elérésekor attól függően, hogy melyik következik be hamarabb. Teljesen biztonságos eljárás, és ha ezt választod, nem lesz gondod a fiók egyenlegének feltöltésével.

Kézi fizetés esetén fizethetsz átutalással vagy szintén kártya regisztrálással. Ha utalni szeretnél, akkor a kézi fizetési mód alatt ki kell válaszd a legördülő menüből a pénzátutalás opciót. Kapni fogsz egy egyedi bankszámlaszámot, ahova utalhatod a tervezett költést. Ebben az esetben a közlemény rovatba tüntesd fel a fiók egyedi 10 számjegyű azonosítóját, amit jobb oldalt felül találsz meg.

Ha kártyával szeretnél fizetni, akkor meg kell adnod az adatokat és a tervezett költést. Ebben az esetben előre fizetsz, a Google csak abból gazdálkodhat, amit te megadtál.


google-ads-fizetesi-mod.png


Mindkét kézi fizetési mód esetén figyelni kell, hogy ne merüljön le a fiók egyenlege. Ezt egyébként a rendszer jelzi is majd neked felül, kis értesítés formájában, de jobb észben tartani, esetleg emlékeztetőt írni magunknak a következő befizetés esedékességéről.

Ezzel a fiókszintű beállítások végére értünk. A következő részben a kampányszintű beállításokon megyünk végig részletesen. Megmutatom, hogyan alakítsd ki fiókod struktúráját és végigmegyünk az összes kampányszintű beállításon lépésről lépésre. Ne hagyd ki, irány a következő rész!