Az előző cikkben a kampányszintű beállításokon mentünk végig lépésről lépésre. Átvettük, hogyan érdemes kialakítanod a kampányaid struktúráját és hogy mit ne csinálj, ha eredményes hirdetéseket szeretnél futtatni.

Az útmutató III. része a kulcsszókutatással és a kulcsszavak illesztési/egyezési típusaival foglalkozik részletesen. Mivel a kulcsszavak mondhatni a keresőkampányok alapkövei, kritikus fontosságú, hogy megfelelően tudd használni őket.

Jó olvasást! :)

 

Kulcsszókutatás - Ezt a két eszközt használd kezdőként! 


Kezdő hirdetőként kitalálni, hogy milyen kulcsszavakat érdemes célozni, nem egyszerű feladat. Mégis érdemes kellő időt és energiát fektetni a kutatásba, mert a kulcsszavak alkotják a keresőkampányok alapköveit. Megfelelő kulcsszavak nélkül nem lehet eredményes, profitot termelő Google Ads hirdetéseket futtatni. Szerencsére több olyan eszköz is rendelkezésre áll, amiknek a használata bárki számára könnyen elsajátítható.

Ha ötletekre, inspirációra van szükséged, a kulcsszókutatást kezdheted a Google kulcsszótervező eszközével. Ezt a Google Ads rendszerében felül, az eszközök csavarkulcs ikonra kattintva az első oszlopnál, a tervezés résznél éred el.

 

google-ads-kulcsszotervezo.png

 

Ha a kulcsszavak keresését választod és belinkeled a weboldaladat, illetve megadsz a hirdetendő témához kapcsolódó szavakat, kifejezéseket, a rendszer kilistáz számodra kulcsszóötleteket. Enter billentyűvel több kifejezés, variáció megadására is lehetőséged van.

 

kulcsszotervezo-uj-kulcsszavak-keresese.png

uj-kulcsszavak-eresese.png

 

A kulcsszóötletek mellett több adatot is találsz oszlopokba rendezve. A keresések átlagos havi száma mutatja meg, hogy mekkora volumenre számíthatsz az adott kulcsszónál. A következő oszlop mutatja a verseny nagyságát, ami alacsony, közepes és magas értékeket vehet fel. Az oldal tetejére vonatkozó ajánlat alacsony és magas tartománya arra tesz becsléseket, hogy kb. milyen tartományban érdemes a liciteket állítani, hogy benne legyünk az oldal tetején megjelenő hirdetésekben.

A képernyő fenti vízszintes sávjában testre tudod szabni, hogy pl. egész magyarországi adatokat szeretnél látni, vagy csak egyes városok érdekelnek, és kiválaszthatod azt is, hogy csak a Google kereső vagy a keresési partnerek is szerepeljenek az adatok között.

 

kulcsszotervezo-uj-kulcsszavak-keresese2.png

 

Sajnos egy ideje már rendelkezned kell egy aktív Google Ads kampánnyal ahhoz, hogy lásd a pontos havi volumen számokat. Enélkül csak egy elég tág intervallumot látsz az egyes kifejezések mellett. Ha azonban fut már kampányod pontosabb számokat fogsz látni.

A Google kulcsszótervezőn kívül egy másik alternatíva kulcsszóötletek keresgélésére az Ubersuggest. Itt szintén meg kell adni egy általános kifejezést majd magyarra kell állítani a nyelvet. Ezt követően a bal oldali függőleges sávban a keyword ideara kattintva szintén sok ötletet, javaslatot lehet kapni.

Ha már nagyjából tisztában vagy vele, milyen kulcsszavakat szeretnél célozni, érdemes lesz a Keyword Tool eszközt is használnod. Kiváló eszköz kulcsszókutatásra, viszont kicsit máshogy működik mint az előző kettő. Remekül használható arra, hogy egy bizonyos kulcsszót vagy kulcsszó összetételt vizsgálj aszerint, hogy milyen egyéb kifejezések társulnak hozzá a keresésekben. Használatával relevánsabb, ún. “long tail” kulcsszavakra bukkanhatunk.

 

A long tail kulcsszavak általában több szóösszetéteből állnak.  Egyenként vizsgálva kevesebb keresési volumennel rendelkeznek, viszont az általánosabb kulcsszavakhoz képest magasabb konverzió hajlandóságot mutatnak. A long tail kulcsszavakkal kereső felhasználók már pontosabban tudják, hogy mit szeretnének, és az adott problémára keresnek megoldásokat. Az alábbi macskás gif jól érzékelteti, hogy az általánosabb kulcsszavak magasabb volumene kisebb konverzióhajlandósággal párosul, szemben a long tail kulcsszavakkal, ahol kisebb a volumen de nagyobb a hajlandóság.

 

longtail-kulcsszavak.gif 

 

A Keyword Tool-lal tehát új, szofisztikáltabb kulcsszavakat is találhatsz, de arra is kiváló, hogy kizáró kulcsszavakat keress.

A kizáró kulcsszavak olyan kulcsszavak, amik kizárnak bizonyos keresési kifejezéseket a kampányból/hirdetéscsoportból. Használatukkal megakadályozhatjuk, hogy hirdetéseink irreleváns keresésekre is megjelenjenek. Minél több ilyen negatív kulcsszót szerepeltetünk a kampányainkban, hirdetéseink annál célzottabbak lesznek, így minőségi pontjaink is javulnak. A negatív kulcsszavak használata legalább annyira fontos, mint a célzott kulcsszavaké.

A Keyword Tool-t megnyitva, használd a Google sávban az “All’ keresést, majd a nyelvet állítsd magyarra. Ezt követően első körben érdemes beírj egy konkrét kulcsszót, amit céloznál.

 

keywordtool-hasznalata.png

 

Ha megkaptad a listát, jobb oldalt alul  a “copy all” funkcióra kattintva vágólapra helyezheted, amit így egyből bemásolhatsz a Google Ads kulcsszótervezőjébe.

 

keywordtool-hasznalata-2.png

 

Ez esetben viszont ne az első, kulcsszóötletek keresését válaszd, hanem a második, “keresési mennyiségek lekérése” opciót.

 

kulcsszotervezo-keresesi-mennyiseg-lekerdezese.png

 

Másold be ide a listát, majd a következő képernyőn a felső, vízszintes sávban kattints az előzménymutatókra.

 

keresesi-mennyisegek-elorejelzese.png 

 

Így már megkapod a havi átlagos keresési volument. Ha csökkenő sorrendbe rendezed (rákattintasz a keresési volumen oszlop fejlécére), látni fogod, hogy az egyes összetételek havi szinten mennyi volument generálnak. Ha találsz egy olyan összetételt, ami nem releváns a számodra, fel tudod venni kizáró kulcsszóként, illetve lesz arról is sejtésed, hogy az egyes releváns verziók mennyire keresettek. A kutyakozmetika hirdetése példánál maradva, láthatod is, hogy a kutyakozmetika kampányodban a tanfolyam  kulcsszót érdemes lesz majd kizárnod, hiszen viszonylag sok volument generál és nem releváns a szempontunkból.

 

google-ads-kulcsszotervezo-elozmenymutatok.png

 

Ami fontos, hogy a Google kulcsszótervező minden értéke becslés, illetve korábbi adatokra támaszkodó előrejelzés. Így se a javasolt ajánlatokat, se a volumen mértékét ne vedd készpénznek. Kiindulási alapnak nem rossz, de mindenképp kezeld fenntartásokkal. 

Ha már megvannak a kulcsszavak, amiket céloznál, nézzük át mik azok a kulcsszóegyezési típusok és hogyan kell őket használni!

 

 

Google Ads kulcsszóegyezési típusok


A kulcsszóegyezési típusok megfelelő használával rengeteg pénzt tudsz megspórolni, ezért érdemes megtanulni, melyik egyezési típus mit jelent pontosan.

 A Google Ads  összesen 5-féle kulcsszóegyezési típust különböztet meg. Ezek a következőek:

 

Általános egyezés

Jelölése: nincs jelölés pl: kutyakozmetika budapest

Megjelenhetünk vele a következő keresésekre: kisállat eledel bolt, házi kedvencek, legjobb kutya játékok, kutyakozmetika állás

 Használatával megjelenhetünk mindenre, ami kapcsolódik a felvett kulcsszavunkhoz, így szinonímákra, jelentésben kapcsolódó keresésekre is. Továbbá a kulcsszavaink elé, közé, és a végéhez is engedélyez további keresési kifejezéseket. A normál általános egyezés a legmegengedőbb illesztési típus.

Szándékosan csak olyan keresési kifejezéseket soroltam fel, amik irrelevánsak, hogy érzékeltessem, milyen veszélyes a normál általános illesztési típus. Nem meglepő módon kezdő hirdetőként sajnos ez az egyik leggyakrabban használt egyezés. Használatával sok pénzt lehet elégetni. Éppen ezért az a javaslatom, hogy soha ne használj általános egyezésű kulcsszavakat. Helyette használd inkább a módosított általános egyezést

 

Módosított általános egyezés

Jelölése: + szimbólummal. pl: +kutyakozmetika +budapest

Megjelenhetünk vele a következő keresésekre: legjobb kutyakozmetika budapest, kutyakozmetika árak budapest

 Ez a kulcsszóegyezési típus a kulcsszó (összetétel) elé, mögé és közé is engedélyez plusz keresési kifejezéseket. Viszont amiben különbözik a normál általános egyezéstől, hogy az összes felvett kifejezésnek szerepelnie kell a keresésben ahhoz, hogy megjelenhessünk rá. Nem engedélyez továbbá szinonímákat sem. Ezzel az egyezési típussal jobban tudjuk kontrollálni, hogy mire jelenjünk meg és a volumenből sem csíp le túlságosan.

 

Kifejezés egyezés

Jelölése: “ ” szimbólummal. pl: “kutyakozmetika budapest”

Megjelenhetünk vele a következő keresésekre: legjobb kutyakozmetika budapest, kutyakozmetika budapest árak

Nem jelenünk meg a következő keresési kifejezésekre: kutyakozmetika árak budapest

A módosított általános egyezés szűkítettebb verziója. A kifejezés egyezés illesztési típus a felvett kulcsszó elé és mögé is engedélyez további keresési kifejezéseket, viszont a kulcsszó összetételek közé már nem engedélyezi a beékelődést.

 

Pontos egyezés  

Jelölése:  [] szimbólummal. pl:  [kutyakozmetika budapest]

Megjelenhetünk vele a következő keresésekre: kutyakozmetika budapest, budapest kutyakozmetika, kutyakozmetikák budapest

 

Nem jelenünk meg a következő keresési kifejezésekre: legjobb kutyakozmetika budapest, kutyakozmetika budapest árak

A pontos egyezésű illesztési típus a legszigorúbb, még úgy is, hogy az utóbbi hetekben hosszú idő óta némileg változtattak rajta és megengedőbbé tették. Használatával kizárólag akkor jelenhettünk meg, ha a keresési kifejezés pontosan megegyezett a felvett kulcsszóval. Azonban a változtatás hatására a keresési kifejezés már kiegészülhet többesszámú alakokkal, (nagyon) közeli változatokkal, névelőkkel, névutókkal és a szavak sorrendje is felcserélődhet az adott kifejezésen belül.

 

Kizáró/Negatív kulcsszavak

Ezzel az egyezési típussal a fenti néggyel ellentétben nem célozni tudunk, hanem kizárni. Azaz megadhatunk kulcsszavakat, amik ha megjelennek a felhasználó keresési kifejezésében, akkor minket automatikusan kizár az aukcióból. Így elkerülhetjük, hogy irreleváns keresésekre is megjelenjünk. Nagyon hasznos funkció, minden Google Ads fiókban kötelező jelleggel kellene szerepeljenek kizáró kulcsszavaknak

 

kulcsszoegyezesi-tipusok-google-ads.png 

Amit fontos észben tartani, hogy mindegyik egyezési típus (még a pontos egyezés is) támogatja a kisebb félregépelések, ékezet nélküli változatok és többesszámok használatát. Azaz nincs szükség rá, hogy külön felvedd a termékeidet az előbb említett esetekben. A sok variáció szerepeltetésével kezdő hirdetőként belezavarodnál az optimalizálásba. Törekedj az egyszerűségre. Minél inkább logikus, átlátható a fiókod felépítése, annál egyszerűbb dolgod lesz az optimalizálásnál. (A későbbiekben természetesen adódhat úgy, hogy például a többesszámú variációk esetében eltérő felhasználói viselkedést tapasztalsz. Ilyen esetekben lehet értelme felvedd külön őket.)

  

Kizáró kulcsszavak használata

 

Már az indulásnál érdemes néhány tipikusan felmerülő kulcsszót felvenni a kizárandók közé. Ezzel elkerülhetjük, hogy felesleges költségeink keletkezzenek értéktelen kattintásokból. Ezek a tipikusan felmerülő kizárandó kulcsszavak iparáganként, vállalkozásonként eltérőek. A Keyword Tool használatával rábukkanhatsz, hogy a te esetedben mik lehetnek azok. Általános kizárandók lehetnek például: ingyenes, angolul, németül, letöltés stb.

Technikai megvalósításuk a következő. Ha már létrehoztál egy kampányt hirdetéscsoportokkal és kulcsszavakkal, valamint írtál hirdetéseket is és mindezt elmentetted, jöhetnek a kizáró kulcsszavak.

Adott hirdetéscsoportnál, “kulcsszavakra” kattintva látod a célzott kulcsszavaidat “keresési kulcsszavakként” jelölve. Emellett lesz a “kizáró kulcsszavak” fül, ahol a kék plusz jelre kattintva tudod felvenni negatív kulcsszavaidat.

 

kizaro-kulcsszavak-google-ads.png 

 

 A “kizáró kulcsszavak megadása vagy új lista létrehozása” lesz az alapértelmezett beállítás, ezt hagyhatod így. A “hozzáadás” legördülő menüből tudod kiválasztani, hogy kampány vagy hirdetéscsoport szinten szeretnéd alkalmazni a kulcsszót/kulcsszavakat. Ez attól függ, hogy az egész kampány szempontjából irreleváns kifejezésről beszélünk vagy csak az egyik hirdetéscsoport érinti.

 

kizaro-kulcsszavak-felvetele.png

 

A mentés gombbal hozzá is adtad a nemkívánatos kifejezéseket kampányodhoz/hirdetéscsoportodhoz.

A negatív kulcsszavak alkalmazásánál jobb, ha nem használsz semmilyen illesztési típust, tehát üresen, szimbólumok nélkül vedd fel a kizárandó kifejezéseket. Ezzel megakadályozod, hogy összes olyan keresésben, amiben szerepel a felvett negatív kulcsszó, megjelenjünk. Fontos megjegyezni, hogy míg a “pozitív” kulcsszavak esetében nincs szükség az ékezet nélküli változatok, többes számok külön felvételére, ez a negatív kulcsszavakra nem igaz. Minden olyan formában érdemes felvenni a kizáró kulcsszavakat, amilyen formában csak megjelenhetnek.

 Arra is van lehetőséged, hogy kizáró kulcsszólistákat hozz létre, akár tematika szerint rendezve. Ezzel sok időt spórolhatsz, ha több kampányban is ugyanazokat a kizáró kulcsszavakat alkalmaznád. Egyszer létre kell hozd a listádat, amit utána folyamatosan bővíthetsz, majd egy pár kattintással alkalmazhatod az egész listát az összes kívánt kampányra.

A kizáró kulcsszólistákat az Eszközök - Megosztott könyvtár - Kizáró kulcsszólisták útvonalon éred el. Szintén a kék plusz jelre kattintva tudod létrehozni a listát, amit csak el kell nevezz, majd hozzá kell add a negatív kulcsszavakat.

 

kizaro-kulcsszolistak-google-ads.png

 

Miután elmentetted, a kis négyzetet ki kell jelöld ahhoz, hogy megjelenjen az “Alkalmazás kampányokra” opció. Ha rákattintasz, kilistázza az összes kampányod és egy kattintással hozzáadhatod a kizáró kulcsszólistádat a kívánt kampányokhoz.

 

kizaro-kulcsszolistak-alkalmazasa.png 

 

Összegezve az eddigieket tehát, találd meg a számodra értékes kulcsszavakat és használd őket különböző illesztési típusokkal, elkerülve a szimbólumok nélküli általános egyezést. Ne félj a kizáró kulcsszavaktól, szerepeltess minél többet a vállalkozásod számára irreleváns kifejezésekből. Ne feledd, ezekkel javítod a fiókot teljesítményét miközben megspórolod az értéktelen kattintásokból származó költségeket is.

 

Az útmutató következő részében a hirdetéscsoportok kialakításáról lesz szó, és hogy konkrétan hogyan érdemes használnod a kulcsszóegyezési típusokat, hogyan épülnek fel a hirdetéscsoportok a gyakorlatban. Olvashatsz az ajánlatok beállításáról és a hirdetések létrehozásáról is. Ha valóban eredményes hirdetéseket szeretnél, ne hagyd ki!