Valamivel több mint egy éve, 2019 júniusában jelent meg hazánkban is a Google kampányok egyik új formája, a Shopping. Az eltelt időszakban hazánkban is közkedvelt hirdetési eszközzé vált, ami nem csoda, hiszen nagyon jó eredményeket lehet vele elérni az e-kereskedelem során. 

Sok kis –és középvállalkozás azonban a mai napig nem ismeri, vagy nem használja ki megfelelően az ebben rejlő lehetőségeket, így a most következő cikkben nekik szeretném bemutatni, hogy mi is az a Google Shopping, mikor érdemes belevágni, és milyen eredményeket lehet vele elérni.  


Mi az a Google Shopping?

A Google Shopping olyan kampánytípus a Google Ads-en belül, amely elősegíti az online vásárlásokat a keresések során. A felhasználók ugyanis, ha beírnak egy konkrét terméket a keresőbe, akkor a találatok felett, vagy azok mellett megjelennek a Shopping hirdetések is. Ezek a hirdetések tartalmazzák az alapvető információkat a termékről, így egyből láthatóvá válik a felhasználók számára egy fotó, a termék ára és a vállalat neve. A hirdetésre kattintva pedig értelemszerűen azonnal a webshop termék oldalán találja magát az érdeklődő. 


igy-jelennek-meg-a-shopping-hirdetesek

A Shopping hirdetések tulajdonképpen úgy funkcionálnak, mint egy összehasonlító oldal, hiszen a különböző online felületek kínálatait hasonlítja össze a rendszer néhány másodperc leforgása alatt. A Google Shopping pedig mostanra nem csak az online vásárlók, hanem az online hirdetők egyik kedvenc eszközévé is vált. Éppen ezért mindenképpen érdemes kipróbálni ezt a fajta hirdetést is az online kampányaid során, hiszenShopping-kampányokkal népszerűsítheted az interneten árusított termékeidet, könnyedén növelheted a webhelyed forgalmát és elősegítheted az értékesítést. 


A Google Shopping működése

A Shopping kampányok esetén a rendszer nem a kulcsszavak, hanem a Merchant Center fiókban nyilvántartott termékadatok (feed) alapján határozza meg, hogy hol és hogyan jelenjenek meg a hirdetéseid. A Merchant Center-fiókba feltöltött termékadatok tartalmazzák az általad forgalmazott termékek részletes leírását és ezeket az információkat használja fel a rendszer ahhoz, hogy a hirdetésekben releváns termékeket jelenítsen meg a felhasználók számára a keresések során.


merchant-center


Ehhez azonban első lépésként létre kell hoznod egy Merchant Center fiókot és itt  kell megadnod a termék információkat a termékkatalógus feltöltésével. Ha ennek és Merchant Centernek a beállításával megvagy, nincsen más dolgod, mint a Merchant fiókot összekötnöd az ADS-szel és már létre is hozhatod az első kampányodat a felületen.

A Shopping-hirdetések ugyanis a többi kampányhoz hasonlóan szintén a Google Ads rendszerben kezelhetőek. Az így létrehozott hirdetések pedig azért is számítanak sikeresebbnek a felhasználók körében, mert a hagyományos keresőkampányokkal ellentétben sokkal vizuálisabb élményben lesz részük a keresések során. Az árak összehasonlítás miatt magasabb konverziós arányt is el tudsz érni vele, ráadásul a keresőkampányokkal ellentétben a webshopod összes termékét egyszerűen hirdetheted. 

Mint ahogy már korábban említettem meg fog jelenni számukra a termékfotó és az ár is, így a magasabb felhasználói élmény mellett, egy előzetesen kialakított kép is lesz bennük a termékedről, és így a kattintás után sokkal nagyobb lesz bennük az elköteleződés és a konvertálásra való hajlam. 


TIPP: Ha igazán profin szeretnéd kezelni a termékeidet, akkor érdemes több termékkatalógust létrehoznod különböző csoportosítások alapján. Ebben az esetben külön kezelheted a saját termékeket, vagy azokat, amelyeket nagyobb árréssel tudsz értékesíteni és ebből kifolyólag jövedelmezőbb a vállalkozásod szempontjából.


Előnyök vs. Hátrányok

A Shopping kampányok nem biztos, hogy mindenkinél jól működnek, de az eddigi tapasztalataink alapján elmondható, hogy aki webáruházzal rendelkezik, annak mindenképpen ki kell próbálnia a Google hirdetéseknek ezt a típusát. 

A shopping-kampány egyik nagy előnye lehet ugyanis, hogy sokkal több komolyabb, vásárlás fókuszú érdeklődőt terelhetünk vele a weboldalunkra. A hirdetések során ugyanis megjelennek a legfontosabb információk a termékekről – kép, megnevezés, ár, üzlet neve – amelyek alapján a vásárló könnyebben el tudja dönteni, hogy valóban érdekli őt az adott termék vagy sem. Amennyiben érdekli és a hirdetésre kattint, akkor már egy erősebb elköteleződés alakulhat ki benne és nagyobb eséllyel fog vásárolni is, mintha egy sima kereső kampány által került volna az oldalra. 

Nézzük meg azonban azt is, hogy a többi Google kampányhoz képest milyen eredményekre számíthatsz, ha úgy döntesz, hogy belevágsz a Shopping hirdetésekbe:


Több kattintás

A szöveges hirdetésekhez képest a Shopping hirdetések sokkal magasabb szintű vizuális élményt nyújtanak a felhasználók számára, ráadásul a feednek köszönhetően eléggé releváns termékeket jelenít meg számukra a rendszer. Ennek a két összetevőnek köszönhetően a felhasználók egyből találkoznak a termékkel, ami magasabb kattintási számot fog eredményezni. Ehhez persze elengedhetetlen, hogy érdekelje a felhasználót a terméked. 


Több konverzió

Azáltal, hogy a rendszer előzetesen megjeleníti a termékek fotóit, árát, nagyban megkönnyíti a vásárlók életét. Amikor a shopping hirdetésedre kattintanak, akkor már nem érheti őket meglepetés, hiszen előzetesen már értesültek a legfontosabb információkról. Ez azt eredményezi, hogy a hirdetésre kattintva már jó eséllyel kialakult benne egy elköteleződés a termékeid iránt, aminek a hatására nagyobb valószínűséggel fog vásárolni is. 

A kereső kampányok esetében csak az üzeneteddel találkozik a felhasználó és a webhelyedre kattintva sokkal nagyobb lesz az esélye annak, hogy visszafordul az oldaladról és más webshopokban is körülnéz mielőtt vásárolna, így a megfelelően beállított shopping hirdetésekkel jóval több konverzióra tehetsz szert a hirdetéseid során.


Olcsó

A Google hirdetések költségei iparáganként változóak, de a legtöbb esetben egy kattintásért átlagosan 50-100 forint között kér el a rendszer a keresőkampányok során. Ezzel szemben a Shopping kampányok előnyösebbek lehetnek a webshopok számára, hiszen a keresőkampányokéhoz hasonló költségkeretből, sokkal több olyan látogatót leszünk képesek a weboldalunkra terelni, akik nagyobb eséllyel fognak konvertálni is. Így ha jól vannak beállítva a kampányaink, akkor a konverziós költségeket is alacsonyabban tudjuk tartani.


Több terméked is megjelenhet egyszerre

A shopping kampányok másik nagy előnye a többi hirdetési formával szemben, hogy egy keresés alkalmával egyszerre akár több terméked is megjelenhet. A rendszer algoritmusai ugyanis egy webáruháztól több terméket is megjeleníthet a felhasználóknak abban az esetben, ha úgy értékeli, hogy érdekes lehet számára a termék. Ez pedig miért jó Neked? Azért, mert minél több hirdetésed jelenik meg a találatok között, annál nagyobb lesz az esélye annak is, hogy nálad fogják megvásárolni a keresett termékeket. 


Hátrányok

A Shopping kampányok egyik nagy előnye könnyen lehet az egyik legnagyobb hátránya is. A találati oldalon a rendszer ugyanis automatikusan megjeleníti az árakat, így ha egy webshop a versenytársaihoz képest magasabb árakkal dolgozik, akkor a felhasználók valószínűleg nem nála vásárolják meg a terméket és így könnyen elvérezhet nála ez a hirdetési lehetőség. 

Első körben tehát érdemes piackutatást végezni és megvizsgálni azt, hogy a versenytársak milyen árakkal dolgoznak, és elgondolkodni azon, hogy mennyire tudsz beszállni az árversenybe. Ha viszont az áraid versenyképesek, akkor mindenképpen érdemes elindítani és kipróbálni a shopping kampányokat.

TIPP: A hirdetések megkezdése előtt mindenképpen érdemes átolvasnod a Google erre vonatkozó irányelveit, nehogy meglepetés érjen az általad forgalmazott termékekkel kapcsolatban és letiltsa a rendszer a hirdetéseidet. Így ha például autókat, vagy motorokat szeretnél értékesíteni, akkor ne is kezd el, hiszen járművek hirdetéseit például egyáltalán nem engedélyezi a Google ebben a formában.


Összességében kijelenthetjük, hogy a Shopping kampányok általában nagyon jól működnek a webshopok esetében. Vannak azonban olyan pontok, amelyeken könnyen el lehet vérezni. Ennek ellenére mégis azt javaslom, hogy ha webáruházat üzemeltetsz, akkor mindenképpen vágj bele és próbáld ki az online hirdetéseknek ezen formáját is. 

A Shopping kampányok beállítása és a technikai részletek azonban okozhatnak némi problémát, ha nem vagy gyakorlott a kampányok kezelésében. Éppen ezért egy későbbi cikkemben részletesen is kifejtem majd a kampányok beállításának pontos menetét. Ha pedig addig is bármilyen kérdésed felmerülne ezekkel kapcsolatban,  fordulj hozzánk bizalommal!