A megfelelő Google Ads (AdWords) ügynökség kiválasztása nem egyszerű feladat. Választékból nincs hiány, sok ügynökség és szabadúszó marketinges foglalkozik Google Ads és Facebook hirdetésekkel. Sajnos azonban a profi szakemberek mellett kóklerekkel is lehet találkozni, amit minden bizonnyal szeretnél elkerülni.

Tovább árnyalja  a képet, hogy a szakmai hozzáértésen kívül  érdemes további szempontokat is figyelembe venned az optimális opció kiválasztásához - például, hogy tudnak-e alkalmazkodni a jelenlegi igényeidhez.

De vajon milyen szempontokat érdemes még megfontolnod, hogy a lehető legjobb döntést hozhasd?

Cikkünk ebben lesz a segítségedre. Összeszedtük, hogy mik azok a kritikus pontok, kérdések, amiket érdemes átbeszélnetek a potenciális partnereddel, még a szerződés aláírása előtt.



Csináljunk belőle elvi kérdést - Hogyan, milyen elvek szerint dolgozik a leendő partner?


Mennyire transzparensen dolgoznak?

Nagyon fontos, hogy már az elején tisztázva legyen, hogy a fiók az összes kampánnyal és beállítással együtt az ügyfél tulajdonát képezi, és az együttműködés lezárásával az át lesz adva teljes egészében.

Találkoztunk már sajnos nem egy olyan ügyféllel, aki fiók nélkül maradt az előző ügynökségével való együttműködés lezárta után. A fiókot nem adták ki neki, tehát tulajdonképpen az ügynökség volt a tulajdonosa. Ez finoman szólva sem korrekt eljárás.

Az sem ritka sajnos, hogy az együttműködés alatt az ügyfélnek nincs hozzáférése a fiókhoz, nem tud belépni, nem tudja nyomon követni a számokat. Hónap végén esetleg kap egy riportot, de a fiókkal sosem találkozik.

Mindig rendelkezned kell hozzáféréssel a hirdetési fiókhoz, hiszen az a te tulajdonod, jogod van belépni oda! Ha erre a pontra vonakodó választ kapsz, menj tovább, valami humbug van a dologban!



Rendelkezik Google Partner minősítéssel?

Bár Partner minősítés nélkül is léteznek jó szakemberek, ha kifejezetten ügynökségről van szó és nem szabadúszóról, azért megnyugtató, ha rendelkezik Partner státusszal.

A Google Partner jelvény megszerzése bizonyos szempontokhoz kötött. Az ügynökségi fiók 1 éves megléte után, bizonyos mértékű ügyfél/fiókszám, kiegyenlített költéskezelés és vizsgák letétele után nyerheti el egy ügynökség a minősítést.

Ha olyan ügynökséghez fordulsz, aki rendelkezik a minősítéssel, már két kockázati tényezőt is ki tudsz szűrni, hiszen a fiók jó eséllyel nem fog tapasztalatlan és nem hozzáértő kezekbe kerülni.


Beszéljünk a havidíjakról! Megéri ezen spórolni?

Ha a hirdetések kiszervezéséről beszélünk, az egyik lényeges tényező az ár kérdése. A legtöbb ügynökség megkülönbözteti az ügynökségi havidíjat a hirdetésekre szánt költéstől, és ez jól is van így. Úgy a legtisztább, ha a hirdetésekre szánt összeg nem folyik át az ügynökségeken, hanem egyenesen a hirdetési rendszerekbe érkezik (Google, Facebook). Tehát amikor árakról beszélek, akkor az ügynökségi havidíjakat értem alatta.

Elég nagy a szórás a piacon, kb. havi 20.000 Ft-tól több százezres nagyságú értékekig - nyilván nagyobb költésű és munkaigényű fiókok esetében. Azt lehet mondani azonban, hogy manapság egy valóban hozzáértő ügynökség havi 40.000-50.000 Ft alatt nem tud elvállalni és tisztességesen kezelni egy fiókot.

Ha ennél alacsonyabb árral találkozol, az már legyen gyanús. El lehet vállalni áron alul is, de megfelelően és körültekintően kezelni aligha. Ami azt is jelenti, hogy bizony az eredmények is bőven az elvárt és potenciálisan elérhető szint alatt lesznek.

A kampányokat legalább hetente át kell nézni, optimalizálni kell őket, ötletelni rajtuk. És akkor még csak a fiókról beszéltünk. A weboldal elemzés, illetve a Google Analytics adatok értelmezése, beépítése az optimalizációs folyamatba egy másik kérdés, nem beszélve arról, hogy egy nagyon gyorsan változó iparágról beszélünk, ahol a folyamatos továbbképzés elengedhetetlen.

Ha pedig kampányok, kulcsszavak számának maximalizálásával találkoznál egy ajánlatban, fogd menekülőre! Szakmai szempontból ugyanis ez értelmezhetetlen, egy valódi szakértő biztosan nem adna ki ilyen ajánlatot a kezéből.

Másik oldalról nézve, azzal sem biztos, hogy feltétlenül jól jársz,  ha egy magasabb díjat fizetsz, de nem tudod kihasználni az adott “csomag” összes szolgáltatását. Ezzel át is értünk a következő pontra.


Valóban a Te igényeidre szabott az ajánlat?

Fizethetsz havi 150.000 Ft-ot egy Ads fiók kezeléséért, lehet abszolút szakértői kezekben a fiók, ha az ajánlat nem tud a vállalkozásod jelenlegi igényeihez és szükségleteihez igazodni.

Lehet, hogy az összes elérhető funkció, kampánytípus, weboldalelemzés stb. mind a rendelkezésedre áll, de ha jelenleg nem tudod kihasználni mind, akkor valójában feleslegesen fizetsz. Sokkal jobban járnál azzal, ha “kevesebb” szolgáltatást kapnál, és a különbözetet inkább a hirdetésekre fordítanád.

Egy induló vállalkozásnak például teljesen másra van szüksége, mint egy több éve a piacon lévő, nagyobb marketing büdzséből dolgozó cégnek. Ebben a szituációban nagy általánosságban elmondható, hogy egy kisebb havidíjú, kevésbé “intenzív” szolgáltatási csomag sokkal jobban megéri az ügyfélnek, hiszen így többet tud fordítani tisztán a hirdetési költésre.

Én azzal a szemlélettel dolgozom és alakítom ki az ajánlatokat, hogy az ügyfél valóban jól járjon és azt kapja a pénzéért, amire a leginkább szüksége van, merthogy általában nem korlátlan marketing büdzséből dolgozunk.

Úgy gondolom, hogy az ügynökségi díjnak igazodnia kell a hirdetési költéshez, utóbbinak minimum kétszeresének kéne lennie a díjhoz viszonyítva, hogy egy egészséges arányt kaphassunk. (Természetesen léteznek olyan, jellemzően nagy értékű, szűk szegmenst célzó iparágak, ahol akkor is jól jár az ügyfél, ha az ügynökségi díj és a hirdetési költés 1:1-ben aránylik egymáshoz).

Érdemes tisztázni tehát, hogy pontosan milyen szolgáltatásokat tartalmaz az ajánlat és mind a te érdekedet szolgálja-e.


Hűségidős szerződések: Jó ez nekem valójában?

Ez egy érdekes kérdés, több szempontból vizsgálható.  Egy minimális, 3 hónapos hűségidő abszolút mindkét fél érdekét szolgálja. Egész egyszerűen (kis büdzsé esetén fokozottan!) szükség van ennyi időre, hogy lássuk, hogy milyen típusú célzások, beállítások, hirdetések stb. működnek jól. Nem beszélve arról, hogy pl. webshopok esetében a hirdetendő termékpaletta is meghatározó szereppel bír.

Természetesen az ennél több, fél esetleg 1 éves hűségidőnek is lehet létjogosultsága pl. egy bizonyos százalékú kedvezményért cserébe. Eddigi tapasztalataink alapján nagyon szubjektív a megítélése az ügyfelek körében, vannak akik szívesen élnek vele, valakik inkább tartanak a hosszabb vállalástól.

Szerintem a legjobb megoldás, ha mindkét opció fent áll és az ügyfél választhatja ki a számára szimpatikus opciót.


Mit és mit nem tartalmaz pontosan az ajánlat? Hogyan dolgozik a leendő partner?


Van lehetőség személyes konzultációra?

Célszerű rákérdezni, hogy az ajánlat tartalmaz-e személyes konzultációt vagy ez plusz költséges. Ha teljesen visszakozó hozzáállással találkozol, fontold meg jól az együttműködést.

Az együttműködés elején, az első hónapokban különösen szükség van a személyes egyeztetésekre. Később pedig szintén felmerülhetnek olyan kérdések, felvetések, amiket egész egyszerűen sokkal könnyebb és hatékonyabb személyesen átbeszélni. A fiókméret igazából nem befolyásoló tényező, még a kisebb költésű fiókoknál is érdemes lehet negyedévente leülni és átbeszélni az eddigi hónapok tanulságait.


Mikor indulnak el ténylegesen a hirdetések?

Fontos kérdés, hogy az egyeztetést követően mikor fognak elindulni a hirdetések, hiszen ha te már a jövőhétre tervezted az indulást, de a partner fejében a jövő hónap szerepel, az okozhat némi kellemetlenséget mindkettőtöknek.

Vannak sajnos olyan “szakemberek” is a piacon, akik több ügyfelet vállalnak be, mint amennyit a kapacitásuk elbírna. Ilyenkor fordulhat elő, hogy akár több hetet is várnod kell, mire elindulnak a hirdetéseid. Rosszabb esetben elindulhatnak hamarabb, csak hanyagul, összecsapva.

Úgy gondolom, hogy a konzultációt követően 14 napnak elégnek kell lennie egy tisztességes induló fiók létrehozására, de természetesen ez megállapodás kérdése. Egyéni döntés, hogy mennyit vagy hajlandó várni a hirdetéseid elindulásáig.


Milyen bővítések, módosítások képezik részét az ajánlatnak?

És ez időben hogyan néz ki? Ezek mind olyan kérdések, amiket szintén erősen ajánlott feltenni a választott partnerünknek.

Nyilván nem menet közben, egy hűségidős szerződést aláírva szeretnél rádöbbenni, hogy az új termékeidet csak a jövő hónapban fogják tudni felvinni a fiókba, esetleg plusz óradíjat felszámolva.

Fontos tisztában lennünk azzal, hogy mit várhatunk el a szolgáltatótól, milyen mennyiségben és gyorsasággal.


Kihez tudsz fordulni a közös munka során a kérdéseiddel, felvetéseiddel?

Érdemes tisztában lenned azzal, hogy kivel fogod tartani a kapcsolatot az együttműködés során. Lesz-e dedikált kapcsolattartó, ha igen, ő is kezeli a hirdetéseidet vagy esetleg ő csak a kapcsolattartásért felelős? El tudod érni telefonon, e-mailen? Milyen gyorsan fognak tudni reagálni a kéréseidre? Szerencsés ezeket a pontokat is tisztázni.

Azt gondolom, hogy a 24 órán belüli válaszidőnek  (ami nem egyenlő a kérés teljesítésével) alapvetésnek kell lennie egy együttműködésben.

Én a hirdetéseket ténylegesen kezelő dedikált kapcsolattartót tartom a leghatékonyabb megoldásnak, de ez szubjektív vélemény. A lényeg, hogy mindig tudj kihez fordulni kérés vagy kérdés esetén.


Használnak Analytics-et az eredmények értékeléséhez? Dolgoznak Google Ads scriptekkel?

Ez már a szakmai kompetencia felmérésére szolgál.

A mai világban már nem elég csak a Google Ads fiók adataira támaszkodni. Ahhoz, hogy megfelelő szakmai döntéseket hozhassunk, a Google Analytics használatnak alapvetésnek kell lennie. Ha egy ügynökség nem tartja fontosnak, hogy lássa, a hirdetésekből érkező felhasználók hogyan viselkednek a weboldalon, ott komoly bajok vannak a szakmai kompetenciával.

Bizonyos scriptek, automatizációk a munka gyorsítására, az eredmények gyorsabb kinyerésére szolgálnak. Vannak olyanok is, amik pusztán ellenőrző funkciót töltenek be - amiknek manuális elvégzése sokkal több időt venne igénybe. Értékes munkaórákat, amiket a fiók optimalizálására, a mélyebb összefüggések kikutatására is lehetne fordítani. Mert nyilván nem jut korlátlan idő egy fiókra sem.

Így ha az alap beállítások ellenőrzése automatizálva van, több idő jut a valóban eredményjavító munkára.


Pontosan felmérték az elvárásaidat?

Szerencsés esetben nagyon sok dolog van, amit egy szakember a fiókindítás előtt megkérdez az ügyfelétől. Most arra a dologra térnék ki,  ami (sajnos) nem teljesen nyilvánvaló.

Minden szakembernek kötelessége, hogy megkérdezze tőled, milyen eredményeket vársz el a hirdetésektől, milyen költségek mellett. Kattintásszám, konverzió, bevétel szintre levetítve tudnunk kell, hogy milyen számok vannak a fejedben. Minél konkrétabb képünk van az elvárásaidról, annál jobban tudjuk mi is a munkánkat végezni.

Szakemberekként kötelességünk tájékoztatni  arról is, ha a kitűzött céljaid nem reálisak. Ez talán a legkevésbé népszerű része a munkánknak, de része kell, hogy legyen. Mindkettőnk érdeke, hogy reálisan lásd a helyzetet és olyan célok kerüljenek kitűzésre, amik megvalósíthatóak.

 

Remélem tudtam segíteni, és már tisztább kép él a fejedben, hogy milyen szempontok alapján válaszd ki hirdetéskezelő partneredet! Egy biztos: jól járd körbe a témát és cserébe nem fog csalódás érni!


Ha esetleg szívesen megnézetnéd a kampányaidat egy független szakértővel, kérd bátran audit szolgáltatásunkat itt!