Képzeld el azt a szituációt, hogy bemész az egyik hipermarketbe, jól telerakod a bevásárlókocsidat mindenféle termékkel, majd amikor beállsz a pénztárhoz, ott hagyod a kosarat és kimész az üzletből. Elég furán hangzik, nem? A hétvégi nagybevásárlásaink során valóban ritkán találkozunk ilyen szituációval, de az e-kereskedelemben mindennapos dolognak számít, méghozzá elég bosszantó.

Éppen ezért a mostani blogbejegyzésben azt fogjuk megvizsgálni, hogy kik a kosárelhagyók, melyek a kosárelhagyás lehetséges okai és mutatok egy megoldást arra is, hogy miként csökkentheted a kosárelhagyók mértékét a webshopodban Facebook hirdetésekkel!

Kik a kosárelhagyók?

Mielőtt mélyebben belemennénk az okokba és azok megoldásaiba, nézzük meg azt, hogy kik is a kosárelhagyók: kosárelhagyóknak azokat a felhasználókat nevezzük, akik az online vásárlásuk során a kosárba helyezik a megvásárolni kívánt termékeket a webáruházban, de még a vásárlás befejezése előtt elhagyják az oldalt és így a tranzakció sem jön létre. 

A Facebook hirdetéseid során úgy tudod megnézni a kosárelhagyók mértékét, hogy megvizsgálod a vásárlások és a kosárbahelyezések mutatószámait. Ehhez a következőt kell tenned: a kosárbahelyezések számából ki kell vonni a vásárlások számát, majd az összeget elosztani a kosárbahelyezések számával és az eredményt megszorozni százzal, hogy százalékos értéket kapjunk.

Nézzük meg ezt egy egyszerű példán keresztül. Ha az eltelt időszakban volt 90 kosárbahelyezés a webshopon és 12 vásárlás, akkor: (90-12)/90=0,8666x100=86,66%, vagyis a vizsgált időszak alatt a kosárelhagyók mértéke 86,66% volt. 

Ha neked is egy hasonló szám jött ki, mint nekem a fenti példában, akkor az sajnos nem túl jó. A baymard.com adatai szerint a kosárelhagyók száma az e-kereskedelem során ténylegesen magas, de az összesített átlag nagyjából 65-70%-ra tehető. Ehhez képest a 80-90% már egy magas mutatószámnak számít és mindenképpen érdemes is tenni valamit annak érdekében, hogy ezt a mutatót csökkentsük! 

A kosárelhagyás lehetséges okai

Azt nehéz lenne általánosságban megállapítani, hogy egy adott webáruházban mi az oka a magas kosárelhagyásnak, hiszen ezek az okok vállalkozásonként különbözőek lehetnek. Mindenképpen érdemes azonban a saját házad táján megvizsgálni az alábbi pontokat.

 

Nem versenyképes árak

A hazai fogyasztókról még mindig elmondható, hogy nagyon árérzékenyek. Így ha összehasonlítják a termékeid árát más webshopokkal is és azt tapasztalják, hogy pár száz forinttal olcsóbb a másik, akkor bizony tőle fogják megvásárolni a terméket. Éppen ezért érdemes megvizsgálnod a versenytársaidat és alaposan felmérni, hogy milyen árakkal dolgoznak és átgondolnod, hogy mennyire tudod velük felvenni a versenyt.

 

Könyvjelzőként használják a kosarat

Az online vásárlók körében bevett szokásnak számít, hogy amikor kosárba helyeznek egy terméket, akkor azt nem is biztos, hogy meg is szeretnék vásárolni. Ennek az az oka, hogy a kosárba helyezést könyvjelzőnek használják, és még tovább nézelődnek más oldalakon is. Később pár kattintással vissza tudnak térni az adott felületre és ott fogják megvásárolni, ahol a legelőnyösebb feltételeket kapták az adott termékre vagy szolgáltatásra vonatkozóan.

 

Regisztráció

Sok webshopon találkozni azzal a megoldással, hogy a vásárlást regisztrációhoz kötik. A mai világban a felhasználók nem szeretnek extra információkat megadni magukról, pláne nem akkor, amikor vásárolnak. Ha nálad is regisztrációhoz kötött a vásárlás, akkor érdemes lehet legalább lehetőséget adnod a felhasználóknak arra, hogy „vendégként”, vagyis regisztráció nélkül hajthassák végre a vásárlási folyamatot. Ha pedig mindenképpen ragaszkodsz a regisztrációhoz, akkor ajánlj fel mellé valami pluszt (Pl.: hűségpontok gyűjtése), ami miatt megéri regisztrálniuk.

 

Túl hosszú vásárlási folyamat

Az emberek azért vásárolnak online, mert gyorsabb és kényelmesebb. Ha túl hosszú a vásárlási folyamat és számtalan felesleges információt kell megadniuk, akkor elképzelhető, hogy megunják az egészet és ott hagyják a kosarat anélkül, hogy létrejött volna a tranzakció. Érdemes megvizsgálnod a saját webáruházadban is ennek a folyamatnak a hosszúságát és az is jól jöhet, ha egy „idővonalon” megjeleníted számukra, hogy hány fázis van még hátra a fizetésig. Minél egyszerűbb annál jobb!

 

Kevés fizetési mód és szállítási lehetőség

Megakadhat a vásárlási folyamat azon is, ha túl kevés fizetési mód van megadva. Mindenképpen érdemes tehát többfélét megadnod, hogy a vásárlók mindegyike megtalálja azt a módot, ami a legjobb és legkényelmesebb számára. A kiszállítási lehetőségekre is ugyanez vonatkozik. Ezekből is érdemes többféle lehetőséget kínálnod a számukra, hogy a lehető legtöbb igényt ki tudd elégíteni. 

 

Információ/bizalom hiánya

Sajnos manapság rengeteg kamu oldal és kamu webshop működik a neten és az online vásárlók nagyrészét érte már emiatt csalódás. Ha valaki online vásárol, mindenképpen utána fog olvasni annak a webshopnak, vagy az üzletnek, akitől rendelni szeretne. A bizalom növelésének érdekében használj olyan felületet, ahol lehet értékelést írni a termékeiddel és szolgáltatásaiddal kapcsolatban, hiszen azoknak a vásárlóknak hinni fognak, akik már rendeltek tőled, akár elégedettek voltak, akár nem. 

A bizalom további építésére pedig adj meg részletes információt a termékekről, a fizetési és szállítási feltételekről is. Ez segíteni fog abban, hogy a felhasználókat ne érje semmilyen meglepetés az online vásárlás során, és nagyobb bizalom mellett nagyobb lesz az elköteleződésük is

 

Így csinálj vásárlót a kosárelhagyókból

A cikk elején ígértem, hogy megmutatom, hogy miként csökkentheted a kosárelhagyók mértékét és hogyan csinálhatsz belőlük vásárlókat. A Facebook hirdetések során nem kell mást tenned mint valamilyen formában visszacéloznod őket. Lássuk hogyan!

 

1. Facebook Pixel

Az első és legfontosabb pont, hogy meglegyen a szükséges technikai háttér a hirdetésekhez. Ha webáruházat üzemeltetsz és online hirdetéseid is vannak, akkor jó eséllyel be van állítva a Facebook Pixel is az oldaladon. Ha pedig még nincsen, akkor mindenképpen hozd létre és helyezd el, hiszen akkor egészen idáig nem is hirdettél igazán. Ha nincs fejlesztő a házad táján, érdemes átolvasnod egy korábbi cikkünket, amely a Facebook beépített eseménykezelő-eszközének használatát mutatja be lépésről lépésre. 

 

2. Közönséglisták létrehozása

Ha már megvan a Képpont, akkor nincsen más dolgod, mint létrehozni a különböző közönséglistákat a közönségkezelőben. Itt mindenképpen hozz létre vásárló és kosárbahelyezések listákat is különböző időtávokra. Jó, ha vannak 7, 14, és 30 napos listáid és amint megvan a megfelelő nagyságú közönséged, már célozhatod is őket az ajánlataiddal.

Célközönséget a Közönségkezelőn belül a Célközönség létrehozása” -> “Egyéni célközönségek” -> “Webhely mensüpontokra kattintva tudsz létrehozni, ahol pillanatok alatt el is készítheted a fent említett listákat. 

 

kosarbahelyezes-event.jpg 

 

Itt az “Add to Cart”, vagyis Kosárbahelyezés feliratot lenyitva válogathatsz további lehetőségek közül és itt találod meg a “Purchase”, vagyis vásárlás opciókat is.

 

 vasarlas-event-facebook.jpg

 

Itt már nincs más dolgod, mint kiválasztani, hogy hány napos listát szeretnél létrehozni, elnevezni a listát és kész is vagy. 


3. Remarketing kampányok

Ahhoz, hogy a listáidon szereplő felhasználókat vissza tudd célozni, remarketing kampányokat kell létrehoznod. Webáruházak esetén jól működnek a dinamikus remarketing kampányok, amelyekhez egy termékkatalógusra, azaz feedre is szükséged lesz. Ennek a kampánynak a segítségével azokat a termékeket jelenítheted meg a felhasználóknak, amelyeket már megtekintettek a webáruházadban. Ezeknek a hirdetéseknek a segítségével növelni tudod a vásárlások számát, hiszen egyfajta „emlékeztetőt” tudsz küldeni nekik, hogy valamit bizony a pénztárnál felejtettek.

A remarketing kampányok másik fajtája a statikus, vagy egyszerűen a hagyományos remarketing. A hagyományos remarketing  hirdetéseknek a segítségével is elérheted a listáidon szereplő embereket, viszont a dinamikus remarketinggel ellentétben, itt nem tudod nekik megmutatni ugyanazt a terméket, amit már láttak,  csak egy “sima” hirdetést mutathatsz meg nekik. A “sima” hirdetés viszont nem jelenti azt, hogy unalmasnak kell lennie, így nyugodtan készíthetsz hozzá jópofa kreatívokat és feldobhatod őket ötletes üzenetekkel is. 

Például ha élelmiszerek, vagy étrendkiegészitők esetében tudod, hogy általában egy havi adagot szoktak rendelni, akkor a írhatsz olyasmit, hogy “látjuk elfogytak a polcról a termékek”, vagy “kiürült a hűtőd?”.  

FONTOS! A remarketing kampányokkal a jelen esetben az a célod, hogy a kosárelhagyókat célozd vissza, így semmiképpen se felejtsd el a hirdetések során kizárni a közönségedből a vásárlókat. 

Mivel a rendszer a vásárlásokat is kosárba helyezésnek számítja, így ezzel a módszerrel csak azoknak a felhasználóknak jelennek majd meg a hirdetéseid, akik a kosárba helyezték a terméket, de nem vásároltak.

 

facebook-kozonseglistak.jpg



4. Extra ajánlat!

A remarketing hirdetések során nagyobb eséllyel csinálhatsz a kosárelhagyókból vásárlókat, ha valamilyen extra ajánlattal célzod vissza őket. Ne felejtsd, ők már találkoztak a termékeddel, vagy szolgáltatásoddal, de valamiért még nem jött létre a vásárlás, így például kuponkódos ajánlatokkal valamilyen „kedvezményt” tudsz biztosítani a számukra. Ilyen extra ajánlatok lehetnek:


  • Valamilyen plusz ajándék:

“Ha most vásárolod meg a kiszemelt terméket, akkor egy extra figyelmességet adunk ajándékba!”

  • X % kedvezmény

“A kedvezmény beváltásáért használd a XYZ123 kuponkódot!”

  • Ingyenes szállítás felajánlása:

“Ha mégis meggondolnád magad, mi ingyen eljuttatjuk hozzád a megvásárolt termékeket a "freeshipping” kuponkóddal!


Összeségében elmondható, hogy kosárelhagyók mindig is voltak, vannak és lesznek is. Azonban nem mindegy, hogy mekkora az arányuk. Egy kis odafigyeléssel, ráfordított energiával és tudatos online hirdetésekkel, jó eséllyel csinálhatsz belőlük vásárlókat és érdemes nem elszalasztanod ezt a lehetőséget.

Ez természetesen csak egyik eszköz a remarketing folyamatok széles tárházából, ha a többire is kíváncsi vagy, akkor vedd fel velünk a kapcsolatot!